رسانه

چند فرع فقهی پیرامون جانبازان مطابق با فتوای مقام معظم رهبری

[vc_post interval=”3″ images=”7249,7250,7251,7252,7253″ img_size=”full”]

۱) خریدوفروش امتیاز وام جانبازی:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی):

پس از دریافت وام، خریدوفروش آن جایز نیست؛ ولی اگر بر اساس مقررات قانونی نظام بانکی کشور، امتیاز دریافت وام، قابل واگذاری باشد، قبل از دریافت وام، فروش یا مصالحه‌ی امتیاز آن، اشکال ندارد.

 

۲) ثواب شهید برای جانبازان:

فرد جانباز یا شیمیایی، وقتی از دنیا بروند، احکام خاص شهدای در معرکه را ندارد؛ ولی امید است خداوند به لطف و فضل خود ثواب شهید را در نامه اعمال ایشان قرار دهد.

 

۳) خمس حقوق جانبازی:

آنچه که بنیاد جانبازان به جانبازان عزیز هدیه می‌کند، اگر در مقابل کار نباشد، خمس ندارد و اگر طبق قانون استخدام و در مقابل کار باشد، چنانچه از مخارج سال اضافه آید، خمس دارد.

 

۴) خمس حقوق بازنشستگی جانبازی:

آنچه را که جانبازان بعد از بازنشستگی می‌گیرند، اگر به‌عنوان حقوق در زمان بازنشستگی خود فرد باشد، دریافتی هرسال در زائد بر مؤونه آن سال، خمس دارد.

 

۵) حقوق مستمری خانواده‌ی جانبازان:

اگر مستمری عبارت باشد از مبلغی که دولت به ورثه‌ی میّت می‌دهد، اصل این پول مشمول وجوب خمس نیست و در فرض سؤال اگر مازاد از حقوق مستمری باشد، خمس تعلق نمی‌گیرد.

 

۶) خمس حق پرستاری برای همسر جانبازان:

اگر بنیاد این پول را هدیه می‌کند، خمس ندارد و اگر در قبال کار و حقوق پرستاری باشد، درصورتی‌که تا سر سال خمسی باقی بماند و صرف در مؤونه نشود، مشمول خمس است.

 

۷) پرستاری از جانبازان:

با دسترسی به پزشک و پرستار همجنس رجوع به غیرهمجنس جایز نیست، مگر درصورتی‌که مراجعه به پزشک و پرستار مماثل حاذق و متخصص، غیرممکن و یا خیلی سخت و دشوار باشد؛ لذا اگر از موارد ضروری و نجات جان باشد، اشکال ندارد.

 

۸) حکم طهارت دست، زانو، چرخ ویلچر، عصای نجس، با راه‌رفتن روی زمین:

جانبازی که با دست و زانو راه می‌رود، اگر کف دست یا زانوی او نجس شود، پاک شدن دست و زانوی او به وسیله‌ی راه‌رفتن، محل اشکال است و همچنین است ته عصا و ته پای مصنوعی و جوراب و چرخ اتومبیل و مانند اينها.

 

۹) نماز جانبازان:

به‌طورکلی انسان تا می‌تواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند و باید هرطور که می‌تواند ایستاده نماز بخواند و اگر مقداری قدرت دارد در حدّ توان ایستاده و بقیه نشسته خوانده شود و اگر می‌تواند با تکیه‌دادن به چیزی ایستاده نماز بخواند، وظیفه‌، ایستاده نمازخواندن است و اگر کلاً قدرت بر ایستادن ندارد و یا عسروحرج دارد و یا خوف ضرر بدهد، نشسته نماز خوانده شود و در این صورت اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته‌ی صندلی یا چیز دیگر مانند بالشت یا چهارپایه و سجده بر آن است، باید سجده را بدین نحو انجام دهد و نمازش صحیح است.

 

۱۰) قراردادن انگشت شست پا روی زمین برای جانبازان:

اگر در نمازخواندن وظیفه‌ی جانبازی نشستن بر روی ویلچر باشد، در صورت امکان باید دو انگشت بزرگ پاها را به زمین برساند، و غیر از آن هم لازم نیست.

 

۱۱) اقتدا به جانبازان روی ویلچر:

کسی که ایستاده نماز می خواند، نمی تواند به کسی که نشسته نماز می خواند، اقتدا کند.

 

 

دریافت فایل با کیفیت تصاویر:

تصویر ۱ – تصویر ۲ – تصویر ۳ – تصویر ۴ – تصویر ۵

 

منبع:
استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره: ۱۳۳۹۵۸۶ و ۴۹۸۲۰۷ و ۶۱۳۹۵۰ و ۱۹۰۰۹۰ و ۲۸۸۵۰۴ و ۵۵۳۷۵۱ و ۱۲۰۶۳۴۷ و ۱۱۰۶۶۷۲ و ۳۰۷۶۰۰ و ۱۰۶۹۵۲۶ و ۳۹۱۳۲۸ و ۱۴۴۱۵۳۶ و ۱۱۳۵۲۹۸ و ۱۳۳۸۱۵۲ و ۱۲۹۳۴۰۴ و ۱۳۱۳۱۸۱ و ۲۸۳۹۳۷ و ۱۲۹۱۰۹۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا