پوستر

خون داخل تخم مرغ پاک است یا نجس؟ ” به مناسبت ۹ اکتبر، روز جهانی تخم مرغ “

پرسش:

خون داخل تخم مرغ پاک است یا نجس؟

خوردن آن چه حکمی دارد؟

 

پاسخ:

حضرت امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیات عظام سیستانی، فاضل لنکرانی:

خونی که داخل تخم مرغ می‌باشد، پاک است ولی خوردن آن حرام می‌باشد.

بنابراین، اگر ذرّۀ خون را بردارند یا خون را در تخم مرغ مخلوط کنند که در آن عرفاً از بین رفته و مستهلک شود، خوردن تخم مرغ مانعی ندارد، هرچند احتیاط مستحب آن است که از خوردن زردۀ تخم مرغی که ذرّۀ خون در آن باشد، اجتناب شود.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

کافی است خون موجود در تخم مرغ را بردارند و دور بريزند و بقيه پاک و حلال است. اما اگر عمداً به هم بزنند تا مستهلک شود، خوردن آن اشکال دارد.

 

آیات عظام اراکی، تبریزی، خوئی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، گلپایگانی، نوری همدانی، وحید خراسانی:

تخم مرغی که ذره ای خون در آن است بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب کرد ولی اگر مثلاً خون در زرده باشد تا پوست نازک روی آن پاره نشده سفیده پاک است.

البته اگر قسمتی که خون در آن است پاره شده باشد، روغن داخل ظرف و سایر اجزای غذا نیز بنابر احتیاط واجب نجس می شود.

شایان ذکر است، از آنجا که این مسأله به صورت احتیاط واجب است، می توان با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگر رجوع کرد و در این مسأله از وی تقلید نمود.

 

 

منابع:
العروة الوثقى، ج۱، كتاب الطهارة، النجاسات، ص۸۹، الخامس، م۱ / تحرير الوسيله، فى بيان النجاسات، ج۱، ص۲۰۸، الخامس / وسيلة النجاة، ج۱، كتاب الطهارة، الفصل الثامن: النجاسات، الخامس، ص۱۴۸، م۵۲۴ فراز دوم / منهاج الصالحين، ج۱، كتاب الطهارة، المبحث السادس: الطهارة من الخبث، الفصل الاول: في الاعيان النجسه، الخامس، ص۱۲۹، م۴۰۲ / الفقه للمغتربين، الفصل الثالث: الطهارة و النجاسة، ص۶۲، م۶۲ / المسائل الشرعية، النجاسات، الدم، ص۲۸، م۹۹ / هداية العباد، ج۱، كتاب الطهارة، ص۹۲، الخامس، م۵۴۰ / الاحكام الواضحة، كتاب الطهارة، المبحث السادس: النجاسات، ص۹۴، الخامس، م۴۱۱ / توضيح المسائل مراجع، م۹۸ / توضیح المسائل جامع جدید، ج۱، ص۷۷، م۱۱۶ / همان، ج۲، ص۵۷۹، م۱۳۸۶ / توضيح المسائل جامع قدیم، ج۱، ص۶۷. م۱۱۱ / اجوبة الاستفتائات، ص۵۵ ، س۲۶۹ / استفتائات آیت الله شبیری زنجانی، ج۱، ص۶۳، س۱۹۴ / استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره : ۴۱۳۸۴۴ و ۶۳۴۳۳۹ و ۶۶۵۲۲۷ و ۵۷۶۹۶۱ و ۹۴۱۹۴۳ / مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج۳، ص۱۲۹ / استفتاء خصوصی از مرکز پاسخگویی به سوالات دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی، کد رهگیری: ۱۴۰۲۰۷۱۵۰۰۰۲

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. دفتر مقام معظم رهبری:
    «سؤال: اگر در زرده یا سفیده تخم مرغ خون باشد، آیا استفاده از آن جایز است؟
    جواب: خون داخل تخم مرغ، نجس نیست ولی خوردن آن حرام است، می توانید خون را جدا کنید و بقیه را مصرف کنید»
    مشاهده می‌کنید نظر رهبری بر مستهلک کردن خون در تخم مرغ و جواز مصرف آن نیست.

    1. سلام علیکم
      استفتائی که حضرتعالی نقل کرده اید، صحیح است. (پرسش شماره ۴۱۳۰۰) ولی در این مسأله اشاره ای به هم زدن و استهلاک نشده است. لذا از این مساله نمی توان برداشت کرد اشکال دارد یا اشکال ندارد.
      اما در چند استفتاء دیگر (در سایت خصوصی نمایندگان مقام معظم رهبری که شماره ی استفتاء در ذیل پوستر مورد نظرتان موجود است، و کتاب رساله ی آموزشی، احکام عبادات و همچنین در بخش پرسش و پاسخ سایت رسمی معظم له به آدرس ذیل) تصریح شده که هم زدن به گونه ای که مستهلک شود، اشکال ندارد.
      به عنوان نمونه:

      پرسش: خون داخل تخم مرغ اگر به گونه ای باشد که پس از هم زدن مستهلک شود و چیزی از خون پیدا نباشد و نیمرو درست شود، آیا خوردن آن جایز است؟
      پاسخ: اشکال ندارد.

      پرسش شماره ۴۰۴۹۶، موضوع: خوردنی ها و آشامیدنی‌ها

      کلیک کنید

      ✅شایان ذکر است چنانچه سؤال شرعی دارید، می توانید سؤال خود را از بخش “ارسال سؤالات” همین سایت به آدرس ذیل بپرسید:

      کلیک کنید

      موفق و مؤید باشید
      مرکز تخصصی احکام جامع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا