جدیدترین مطالب

عيد غدير

عَنْ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدِ الصَّادِق (علیه السلام)

هُوَ عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَرُ وَ مَا بَعَثَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِيَا إِلَّا وَ تَعَيَّدَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ عَرَّفَ حُرْمَتَهُ (۱)

از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند:

این (عید غدیر) عید بزرگ خداوند است و هیچ پیامبری به رسالت مبعوث نشد، مگر آنکه این روز را عید قرار داد و حرمتش را شناخت.

 

پرسش:

حضرتعالی جهت محور قرار دادن عيد غدير به عنوان عيد رسمى، ملّی و مذهبی در جمهوری اسلامی به مسئولان و مردم چه سفارشی دارید؟

 

پاسخ:

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمه الله):

زنده نگه داشتن این (عید غدیر) نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسئله این نیست. مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم. به ما یاد بدهند که غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در حکومت پیش گرفته است باید روش ملت‌ها و دست‌اندرکاران باشد.

قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است. این است که قابل نصب است و الا مقامات معنوی قابل نصب نیست…

ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است نه به معنای مقام معنوی.

 

آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله):

خیلی مناسب است عید غدیر، عید رسمی باشد.

 

آیت الله العظمی تبریزی (رحمه الله):

از آن نظر که ولایت افضل واجب اعمال است، عید غدیر افضل از اعیاد مذهبی دیگر است و باید در بزرگداشت آن اهمیت بیشتر داده شود و اختصاص به ملت خاص ندارد. عید امت اسلام است. اعمال عید غدیر که در مفاتیح الجنان ذکر شده است، انجام دهند و جریان غدیر و قضایایی که در آن اتفاق افتاده به مردم برسانند، مجالس فضایل و مناقب آن حضرت را اقامه کنند، از کف زدن و سوت زدن و چیزهایی که مناسب با مجالس اهل بیت علیهم السلام نیست و وهن به آنان حساب می شود، اجتناب شود.

 

آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی):

عید غدیر یکی از بزرگ‌‌ترین و مهم‌ترین عیدهای مسلمانان است؛ بلکه بر اساس روایات متعدّدی که در این زمینه نقل شده، این عید با فضیلت‌ترین اعیاد می‌باشد؛

در چنین روزی (۱۸ ذی الحجّه سال ۱۰ هجری قمری) پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در آخرین روزهای عمر شریف خویش، ‌در حضور جمعیّت زیاد مسلمانان در بازگشت از آخرین حجّ خود، به امر خداوند متعال به‌طور رسمی حضرت علیّ بن ابی‌طالب (علیه السلام) را به عنوان «خلیفه و جانشین بلافصل» و همین طور «مولا و سرپرست و صاحب اختیار مردم» منصوب فرمودند. (۲)

خواندن  تحقیقی کامل درباره نهم ربیع الاول - قتل کدام عمر - حدیث رفع القلم

بزرگداشت عید غدیر در سیرۀ معصومین (علیهم السلام) جایگاه خاصّی داشته و آن بزرگواران تأکید زیادی نسبت به برپایی باشکوه این عید داشته‌اند و سزاوار است مؤمنین، علاوه بر بازگویی و انتقال معارف غدیر و ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام) در این ایّام، ‌در تعظیم و تکریم آن با برگزاری مراسم و رعایت سایر آدابی که برای روز غدیر سفارش شده، اهتمام ورزند.

 

آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):

بزرگداشت این عید بزرگ الهی، تعظیم شعائر و احیای امر اهل بیت علیهم السلام است و شایسته است مؤمنین در جهت برگزاری باشکوه مراسم این ایام تلاش کنند و به طور کلی فعالیت هایی که در راستای نشر معارف دینی، مطابق آموزه های کتاب و سنت صورت میگیرد، مطلوب است. مناسب است این فعالیت‌ها همراه با کار علمی و در نظر گرفتن همه جوانب فرهنگی و اجتماعی آن و همچنین با مشورت صاحب نظران و با به کارگیری ظرافت‌های لازم و توجه به احکام شرعی و ضوابط قانونی مربوطه انجام گیرد.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی):

اخیرا اقداماتی برای بزرگداشت عید غدیر شروع شده که امیدوارم همه آنها به ثمر برسد. (۳)

 

 

منابع:
۱) إقبال الأعمال، ج۱، ص ٤٧٦ / روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج۳، ص٢٥٧ / الوافي، ج۹، ص١٤٠٢ / بحار الأنوار ، ج٩٥ ، ص۳۰۳ ، باب ٤ / عوالم العلوم و المعارف والأحوال الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام، حديث الغدير، ص ٢١٤
۲) بر اساس برخی از روایات که سخنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در غدیر را نقل کرده‌اند، آن حضرت (علیهم السلام) در خطبۀ غدیر، علاوه بر معرّفی و نصب امیر المؤمنین (علیه السلام) و بیان فضائل فراوان دیگر حضرت امام علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) ، یازده امام بعد از ایشان (علیهم السلام) را هم معرّفی نموده و در خصوص امام عصر حضرت مهدیّ (عجل الله تعالی) جملات ویژه‌ای ابراز داشته و برخی معارف دیگر را نیز بیان فرمودند.
۳) صحیفه امام، ج۲۰، ص۱۱۲ و ۱۱۳ / مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج۳، ص۱۵ / استفتاء خصوصی از سایت آیت الله شبیری زنجانی، سوال شماره ٤٥٢٣٤ / توضیح المسائل جامع، ج۲، م۵۴۰ و ۵۴۱ / استفتاء خصوصی از مراجع معظم تقلید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا