پرسش و پاسخسؤالات تقلید

چند راه‌حل برای وام‌های ربوی که مطابق فتوای آیات سیستانی و وحید خراسانی باشد

پرسش:

بسمه‌تعالی

سلام‌علیکم

در مسئله ۴ رساله حضرت آیت‌الله وحید خراسانی آمده است :

اگر بین دو مجتهد يا بیشتر در فتاوای مورد ابتلا علم به اختلاف باشد – اگرچه اجمالاً – درصورتی‌که بداند یا حجّت شرعیّه بر تساوی آنان در علم باشد باید به فتوای کسی که فتوای او مطابق بااحتیاط است عمل کند، و چنانچه فتوای یکی از آنان مطابق بااحتیاط نباشد – مثل این که یکی فتوا به قصر و دیگری فتوا به تمام بدهد – احتیاط کند به جمع بین آن دو.

و اگر احتیاط ممکن نباشد – مثل این که یکی فتوا به وجوب عملی و دیگری فتوا به حرمت عملی بدهد – یا مشقّت داشته باشد بنا بر احتیاط باید به فتوای کسی که ورع او در فتوادادن بیشتر است عمل کند، و اگر در این جهت هم متساوی‌اند مخيّر است.

و همچنین است در غیر این صورت – چه وجود اعلم معلوم ولی معيّن نباشد و یا وجود اعلم محتمل باشد – اگر احتیاط ممکن بوده و مشقّت نداشته باشد.

و اگر احتیاط ممکن نباشد یا مشقّت داشته باشد، درصورتی‌که وجود اعلم معلوم ولی معیّن نباشد، چنانچه احتمال اعلمّیت در یک طرف بیشتر باشد باید به فتوای او عمل کند، و اگر مساوی باشد بنا بر احتیاط باید به فتوای اورع در فتوا عمل نماید و اگر در این جهت هم متساوی‌اند مخيّر است.

و درصورتی‌که وجود اعلم محتمل باشد بنا بر احتیاط باید به فتوای کسی که گمان دارد یا احتمال می‌دهد اعلم است یا احتمال اعلميّت در او اقوی است عمل کند، و گرنه بنا بر احتیاط باید به فتوای اورع در فتوا عمل نماید، و اگر در این جهت هم متساوی‌اند مخیّر است.” باتوجه‌به این مسئله بنده تا کنون بین حضرت آیت‌الله سیستانی و وحید خراسانی (حفظهما الله تعالی) احتیاط می‌کردم. حال دررابطه‌با موضوع تسهیلات و وام بانکی باتوجه‌به تفاوت نظر این دو بزرگوار و ضرورت استفاده از تسهیلات مسکن و مشقت احتیاط در این مسئله برای بنده، آیا می‌توانم در این مسئله خاص از حضرت آیت‌الله سیستانی تقلید نمایم؟

خواندن  خریدوفروش چک یا سفته به شخص ثالث به مبلغ کمتر

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

چنانچه وظیفه شرعی شما احتیاط بین این ۲ مرجع بزرگوار (حفظهما الله تعالی) باشد، در این مسئله نمی‌توانید به حرف یک مرجع کنید و باید از راه‌حلی وارد شوید که هر دو بزرگوار قبول داشته باشند. مثلاً (راه‌حل‌هایی که ظاهراً مورد قبول هر دو بزرگوار است) می‌توانید به یکی از راه‌های ذیل عمل نمایید: (توضیح هرکدام را لازم بود، مجدد سؤال نمایید.)

۱ـ مصالحه

برای اطلاع از توضیحات کامل و تفصیلی این راه‌حل (برای هر بانکی حتی برای بانک‌های خصوصی و تعاونی‌های مالی و اعتباری) اینجا را کلیک نمایید.

۲ـ افزایش نرخ سود در عقود اسلامی (غیر قرض)

۳ـ افزایش مدّت قرارداد در عقود اسلامی (غیر قرض)

۴ـ انعقاد معامله جدید نسیه با لحاظ سود بیشتر

۵ـ  فسخ یا اقاله معامله قبل و انعقاد بیع یا مصالحه جدید (۱)

برای اطلاع از حکم و روش کامل تسهیلات فروش اقساطی و راه‌حل آن (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) جزوه تخصصی “احکام بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه”، از ص ۴۵ تا ص۵۱ ـ استفتاء مکتوب از معظم لهما – توضیح‌المسائل جامع، ج۲، فصل احکام بانکداری ـ بحث مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی در دفتر معظم له با حضور نمایندگان ویژه معظم له و مجتهدین معظم (حفظهم الله تعالی).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا