پرسش و پاسخسؤالات تقلیدسؤالات وضو، غسل، تیمم

رجوع به آیت‌الله سیستانی برای مقلدین آیت‌الله وحید خراسانی درباره ترتیب اعضا در غسل و حکم اعمال گذشته

پرسش:

سلام‌علیکم والرحمه. اعظم الله اجورکم. حقیر مقلدِ آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی دام‌ظله بوده و مرجع فالأعلم ام هم آیت‌الله‌العظمی سیستانی دام‌ظله می‌باشد. سؤال شرعی داشتم از خدمتتون پیرامون رعایت ترتیب سمت راست و چپ؛ نظر آیت‌الله وحید دراین‌خصوص این است که: “در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، اوّل سروگردن، بعد بدن را بشوید، و بنا بر احتیاط واجب اوّل طرف راست و بعد طرف چپ بدن را بشوید، و اگر عمداً یا از روی فراموشی و یا به‌واسطه ندانستن مسئله سر را بعد از بدن بشوید، کفایت می‌کند بدن را دوباره بشوید، و اگر طرف راست را بعد از طرف چپ بشوید، بنا بر احتیاط واجب طرف چپ را دوباره بشوید، و تحقّق غسل ترتیبی به حرکت‌دادن هر یک از سه عضو زیر آب به‌قصد غسل محلّ اشکال است” و نظر آیت‌الله سیستانی در این مسئله شرعی این است که: “کافی است اول تمام سروگردن و بعد بدن را به نيت طهارت از جنابت بشويید، و بهتر آن است كه اول طرف راست، بعد طرف چپ بدن را بشويید و چنانچه با دوش غسل می‌کنید به احتياط واجب قبل از شستن سر و همچنین قبل از شستن بدن از زیر دوش كنار رفته، سپس غسل آن جزء را شروع نماييد” ***حال سؤال شرعی‌ام این است که باتوجه‌به اینکه نظرات آیات عظام وحید و سیستانی را خدمتتان عرض کردم، آیا می‌توانم در این مسئله شرعی یعنی رعایت‌کردن سمت چپ و راست در غسل ترتیبی را به فتوای فالأعلم ام یعنی آیت‌الله سیستانی رجوع نمایم یا خیر؟

خواندن  موالات در غسل ترتیبی ـ حدوث حدث اصغر در اثنای غسل واجب و مستحب

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سؤال که مرجع معظم شما احتیاط واجب دارند، رجوع به فالاعلمتان در این مسئله بلامانع است.

لذا چنانچه فالاعلمتان آیت‌الله‌العظمی سیستانی است (بنا بر آنچه فرموده‌اید) می‌توانید به معظم‌له رجوع کرده و از حالا به بعد رعایت ترتیب بین سمت راست و چپ را مراعات نکنید، گرچه احتیاط مستحب و بهتر عمل به ترتیب است.

شایان‌ذکر است؛ غسل‌های گذشتهٔ شما اگر رعایت ترتیب بین سمت راست و چپ مراعات نشده، چنانچه با قصد قربت انجام شده، اگر در حال حاضر نیت فالاعلم نمایید، محکوم به صحت است. (۱)

 

 

منابع:
(۱) منهاج الصالحین، الصفحة التاسعة عشر، م ۳۱/ توضیح‌المسائل، ص۱۹۳ و ۱۹۴، م ۷/ احکام جوانان، ص ۳۹ / احکام مهاجران، ص۱۰۰ و ۱۰۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا