پرسش و پاسخسؤالات اموات، ارث، وصیتسؤالات قصاص و دیات

حکم شرعی پیوند اعضای بدن مرگ مغزی با وصیت و بدون وصیت

پرسش:

با سلام خدمت اعضای سایت خوب سراج و جناب استاد معظم:

اگر شخصی به مرگ مغزی دچار شود و به تأییدیه‌ی اطبا مرده است و برگشت او محال است، و اگر دستگاه را بردارند، بلافاصله قلب هم می‌ایستد (فقط به‌خاطر دستگاه مانده ولی مرده است)، حال آیا می‌شود در همین حال و قبل از اینکه حقیقتاً بمیرد، اعضای حیاتی بدنش را مانند قلب، مغز، کلیه‌ها، ریه‌ها، چشم‌ها و … جدا نمود و به دیگر بیماران نیازمند شیعه امیرالمؤمنین که واقعاً احتیاج دارند و اگر نباشد می‌میرند؛ ولی اگر آن عضو پیدا شود، نجات می‌یابند، پیوند زد و آن بیمار که با دستگاه زنده است و هر لحظه امکان مرگش است و اطبا او را مرده می‌دانند، لحظاتی زودتر بمیرد؟

اگر شخص وصیت کرده باشد که اعضایم را برای نیازمندان بدهید و برگه را در حال سلامتی امضا کرده باشد چطور؟

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله‌العظمی سیستانی

 

پاسخ:

با سلام و عرض ادب

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای:

در فرض سؤال که پیوند عضو موجب مرگ فرد یا تسریع مرگ واقعی فرد مبتلا به مرگ مغزی شود، حتی برای نجات جان دیگری هم این کار حرام است. (۱)

 

حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی:

خیر، مطلقاً جائز نیست و در حکم قتل نفس است (۲) و وصیت وی در فرض سؤال باطل است و عمل به آن برای وصی یا ورّاث یا دیگران جائز نیست. حتی اگر نجات جان بیماران دیگر متوقف بر این کار باشد.

خواندن  حرمت پیوند اعضای مرگ مغزی و شایعه‌ی نیکو بودن آن (به مناسبت ۳۱ اردیبهشت روز اهداء عضو)

شایان‌ذکر است؛ این فرد ولو به تأیید اطبّا محترم مرده باشد، ولی از لحاظ شرعی تا روح در بدن باشد و انخلاع روح به وجود نیامده، حتی اگر مرگ مغزی باشد و به‌وسیله دستگاه تنفس نماید، مرده به‌حساب نمی‌آید و احکام میت بر وی بار نمی‌شود. (۳)

برای اطلاع از فتاوای سایر مراجع معظم تقلید، اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از احکام کامل همین موضوع (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) اجوبة الاستفتائات، ص ۳۰۸ و ۳۰۹، س ۱۲۸۷ و ۱۲۹۲ ـ سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، شماره استفتاء: ۴۸۴۰۰۰ و استفتاء: ۴۸۳۹۹۹ ـ  استفتاء کتبی از معظم له ـ مؤسسه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱۵، ص ۴۳
(۲) هر کس این کار را انجام داده و اعضاء را بردارد، قاتل به‌حساب می‌آید و قتل عمد تلقی شده و باید قصاص شود. مگر ولیّ دم ببخشد و صرف‌نظر از قصاص نماید.
(۳) منهاج الصالحین، ج۱، مستحدثات المسائل، فصل ۱۹، احکام الترقیع، ص ۴۲۶، م ۶۱ و ۶۲  ـ  المسائل المنتخبه، ص ۳۰۹، م ۶۱ و ۶۲ ـ  استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۲۰۳ و ۲۰۴ ـ  استفتاء کتبی از معظم له ـ مؤسسه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱۵، ص ۴۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا