• امروز : شنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۱
0

زدن به قابلمه و … در عروسی و جشن – معنای لهو

  • ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

سؤال: ۱) کوبیدن بر قابلمه چگونه باشد حرام است؟ ۲) مناسب مجالس لهو باشد یعنی چه؟ نام مرجع تقلید: همه مراجع پاسخ: با عرض سلام و ادب؛ امام راحل، مقام معظم رهبری، آیات عظام: اراکی، گلپایگانی: جایز نیست برای مردان در مجالس عروسی مردانه یا مثل آن نواختن موسیقی مطرب (مناسب مجالس لهو ولعب) هرچند […]

سؤال:

۱) کوبیدن بر قابلمه چگونه باشد حرام است؟

۲) مناسب مجالس لهو باشد یعنی چه؟

نام مرجع تقلید:

همه مراجع

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

امام راحل، مقام معظم رهبری، آیات عظام: اراکی، گلپایگانی:

جایز نیست برای مردان در مجالس عروسی مردانه یا مثل آن نواختن موسیقی مطرب (مناسب مجالس لهو ولعب) هرچند نواختن با وسایلی غیر آلات موسیقی مثل قابلمه، سطل و… باشد. [۱]

امام راحل، آیات عظام: اراکی، بهجت، تبریزی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی:

موسیقی زدن اگر به واسطه وسایلی غیر از آلات لهو و لعب باشد، مانند تشت و قابلمه و سطل و… اشکالی ندارد مشروط به آنکه به نحو مطرب نباشد و نامحرم صدای آنان را نشنود. [۲]

مقام معظم رهبری:

موسیقی زدن برای زنان در مجالس عروسی زنانه با وسایل غیر آلات لهو و لعب مثل طشت، قابلمه، سطل ، … موکول است به کیفیت استعمالش؛ پس اگر به نحو متعارف در مجالس عروسی قومی و ملی باشد و لهو هم نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتب نشود، اشکال ندارد. [۳]

آیت الله اراکی:

زدن به تشت اگر از روی شدت فرح باشد، و بدون غرض عقلایی، بعید نیست حرمت آن[۴] . [۵]

آیت الله گلپایگانی:

به طور کلی موسیقی زدن برای زنان در مجالس عروسی زنانه با آلات لهو ولعب حرام است و با غیر آن مثل طشت و قابلمه، بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [۶]

آیت الله خویی:

نواختن و زدن به آلات لهو جایز نیست مثل دایره و تیمپو. همچنین زدن به آلات غیر لهو مثل سینی یا قابلمه به نحو آنچه در مجالس لهو زده میشود جایز نیست. [۷]

آیت الله تبریزی:

زدن به آلات لهو مثل دایره و تیمپو جایز نیست و اما زدن به غیر آلات لهو مثل سینی یا قابلمه داخل در مطلق لهو است نه لهو حرام. [۸]

آیت الله سیستانی:

اگر كیفیت زدن به این وسایل به نحو معمولی باشد، فی حدّ نفسه جایز است ولی اگر كیفیت زدن به نحو خاصی (ریتم دار) كه مناسب مجالس غنا و موسیقی حرام است باشد، اشكال دارد و احتیاط واجب، در ترك آن است. [۹]

جواب ۲)

مقام معظم رهبری:

هر نوع خوانندگى و نوازندگى كه انسان را از خداوند متعال و معنويات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‌بندوبارى، بيهودگى و گناه و شهوترانى سوق دهد لهوى مضل عن سبيل الله بوده و حرام مى‌باشد. [۱۰]

آیت الله سیستانی:

منظور از مجلس لهو، مجلسی است که برای هوسرانی و خوشگذرانی تشکیل شده است هرچند خوشگذرانی آن با ارتکاب امور حرام مثل شرب خمر، اختلاط نامشروع زن و مرد، همراه نباشد. بنابراین نواختن و گوش دادن به موسیقی مناسب با این نوع مجالس، حرام است هر چند در مجلس عادی نواخته شده یا به صورت فردی گوش داده شود. [۱۱]

آیت الله مکارم شیرازی:

منظور مجالسي است كه براي عياشي و هوسراني و بي‌بندوباري تشكيل شده است و به تعبير ديگر به مجالسي گفته مي‌شود كه در نظر عرف متشرّعه و متديّن مجلس گناه محسوب شود. موسيقي‌هاي منـاسب آن حـرام است هـر چند در مجلس عادي نواخته شود يا به صورت فردي باشد. [۱۲]

آیت الله بهجت:

مجالس لهو و لعب، مجالسی است که مناسبت با مجالس اهل فسق و گناه دارد.

لذا مقصود از مجالس لهو و لعب آن نیست که در آن شراب ، رقص و … باشد بلکه منظور مجالس شأني است یعنی آهنگ موسیقی به گونه ای باشد که در مجالس گناه می گذارند. [۱۳]

آيت الله تبریزی:

لهو به معنای خوشگذرانی و هر کاری است که انسان را از یاد خداوند متعال غافل نماید و مطلق لهو حرمت ندارد بلکه موسیقی لهوی و گوش دادن به آن حرام است و لعب به معنای بازی و سرگرمی است. [۱۴]

برای اطلاع از فتاوای مراجع معظم تقلید پیرامون “معنا و تعریف و حکم شرعی غناء”  اینجا را کلیک نمایید

۲ روایت در باب لهو:

در روایتی نقل شده که أمير المؤمنين (علیه السلام)‌ فرمودند:

لهو (سرگرمي غفلت زا ) باعث سستي إراده آدمي می­شود. [۱۵]

و در روایت دیگری نقل شده که امام جعفر صادق (علیه السلام)‌  فرمودند:

مجلس غناء و خوانندگي لهو و باطل ، مجلسي است كه خدا به أهل آن نمي نگرد. [۱۶]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] علاقات المرأة مع الرجل، م ۲۷۳ –احکام روابط زن و مرد، م ۲۵۲ – نشریه مذهبی پیام دین با عنوان مجالس عروسی، ص ۹

[۲] احکام روابط زن و مرد، ص ۲۳۲، م ۳۰۷

[۳] علاقات المرأة مع الرجل، م  ۳۱۵ و ۳۱۷ – نشریه مذهبی پیام دین با عنوان مجالس عروسی، ص ۱۱

[۴] یعنی بنابر فتوا حرام است

[۵] مجموعه استفتائات، ص ۲۵۹ – نشریه مذهبی پیام دین با عنوان مجالس عروسی، ص ۱۰

[۶] حکام روابط زن و مرد، م ۲۸۷ – نشریه مذهبی پیام دین با عنوان مجالس عروسی، ص ۱۰

[۷] استفتائات خصوصی، ص ۱۱۱

[۸] صراط النجاة، ج۲، س ۹۲۳

[۹] استفتائات فارسی آیت الله سیستانی، ج ۱، ص ۱۴۲، س ۱۹۷ –  استفتاء کتبی از مراجع معظم تقلید –  استفتاء خصوصی توسط حاج مهدی آقای مروارید

[۱۰] منتخب المسائل، م ۴۵۶

[۱۱] توضیح المسائل جامع، ج ۱، ص ۶۲۹، م  ۲۲۲۹

[۱۲] استفتائات  جديد، ج ۲، س ۷۰۴

[۱۳] استفتائات آيت الله بهجت، ج ۴، س ۶۳۱۱ و ۶۳۱۲

[۱۴] استفتائات جدید، ج۲، س۹۵۲

[۱۵] غررالحكم  حدیث ۲۱۶۵

[۱۶] كافي ج ۶ ص ۴۴۴

لینک کوتاه : https://118ahkam.ir/?p=2317

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی کلمات رکیک، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.