وحدت میان شیعه و سنی از دیدگاه علماء قدیم و جدید
وحدت میان شیعه و سنی از دیدگاه علماء قدیم و جدید
” به مناسبت ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول، هفته ی وحدت “
در روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل است که می فرمایند:
إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَة … أَلَا مَنْ دَعَا إِلَى هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِه (۱)
از تفرقه بپرهیزید! … آگاه باشید! هرکس مردم را دعوت به تفرقه کند، او را بکشید، ولو زیر عمامه ی من باشد.
حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه):
دعوت به اسلام، اصلش دعوت به وحدت است. اینهایی که میخواهند بین اهلسنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند، نه سنی هستند نه شیعه؛ اینها اصلاً به اسلام کار ندارند.
مقام معظم رهبری حضرت آیتاللهالعظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی):
(اختلاف افکنی) حرام شرعی و خلاف قانونی است.
این عواملی که اختلافافکنی میکنند، نه شیعهاند، نه سنی؛ نه به شیعه علاقه دارند، نه به تسنن؛ نه مقدسات شیعه را قبول دارند، نه مقدسات سنی را.
علّامه امینی (رحمة الله علیه):
شیعه هرگز اخوت اسلامی را که در قرآن و سنت بدان تصریح شده محدود به جهان تشیّع نکرده است و در این جهت فرقی میان شیعه و سنی قائل نشده است.
علّامه عسکری (رحمة الله علیه):
بر ماست که در برابر صف بندی های دشمنان اسلام دست اتحاد و اتفاق به یکدیگر دهیم و با هم هماهنگ شویم.
آیتاللهالعظمی بهجت (رحمة الله علیه):
کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد، مسلمان نیست.
آیتاللهالعظمی سیستانی (حفظهالله تعالی):
ایجاد تفرقه حتی بهاندازه یک کلمه یا نصف کلمه جایز نیست.
در جای دیگر فرمودند:
نگویید اهل تسنن برادر ما هستند، بلکه بگویید نفس و جان ما هستند.
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی (حفظهالله تعالی):
ما یکسری مشترکاتی داریم که این مشترکات باید محفوظ باشد و قدر آن هم دانسته شود. امیدواریم که این مشترکات بیشتر شده و آنچه که صلاح دین و دنیا همه ماست زودتر فراهم شود و اختلاف نباشد. یکی از مسائل مشترک بین شیعه سنی، قبولداشتن اهلبیت (علیهمالسلام) است، یعنی هر دو گروه، پیامبر، امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین (علیهمالسلام) را قبول دارند و میتوانند در سایه رهنمودهای آنان به سعادت برسند. ما میتوانیم در مقابل کفار، کنار هم باشیم. جای تأسف است که میبینیم جریاناتی این فاصله را زیاد میکنند.
آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی (حفظهالله تعالی):
اسلام آئين وحدت و يگانگى است و از هر گونه نفاق و تفرقه و پراكندگى بيزار است، از سوی دیگر دعوت به سوى وحدت ، دعوت به سوى اسلام با تمام خصوصيات و دعوت به نقطه هاى مشترك مذاهب اسلامی است.
آیتاللهالعظمی وحید خراسانی (حفظهالله تعالی):
اوّلاً: لعن علنی ممنوع است، واقعاً دستورات دین بر همین امر تأکید دارند.
ثانیاً: در روایات معتبره آمده است “صلّوا فی مساجدهم” علاوه بر این، عیادت کنید مرضای آنها را، تشییع کنید جنازههای آنها را.
شایانذکر است، اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست. (۲)