01بدون مدرکعقود اسلامیکسب های حراممعاملات

نجش (ورود در معامله دیگری)

پرسش:

من و چند تن از همکارانم در پاریس، علاوه بر خرید، محصولاتی را به فروش می گذاریم، وقتی مشتری برای خرید می آید من یا دوستم بعد از دقائقی به عنوان مشتری می آییم و تظاهر می کنیم که می خواهیم همان جنس را که مشتری دیگر طالبش هست را به قیمت بهتری بخریم.
این کار باعث می شود مشتری واقعی، با قیمت بیشتر و با عجله (که جنس از دستش نرود)، کالا را بخرد. آیا این کار از لحاظ شرعی جایز است؟ یا کراهتی ندارد؟
ببخشید، این سؤال هم ضروری است چون چند روزه که اومدیم، داریم این گونه معامله می کنیم. یکی از بچه ها گفت این کار مکروهه، بازم گفتن از شما بپرسیم.
یکی از دوستانم از ایران آدرس این سایت را فرستاد، خیلی سایته خوبیه، متشکرم.

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله سیستانی (مدّ ظلّه العالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب
از جزئیات قضیه اطلاعی نداریم؛ ولی به طور کلّی، نَجْش حرام است و آن عبارت است از اینكه فردی در ظاهر خود را خریدار معرّفی می كند و قیمت خرید كالای فروشنده را زیاد می كند در حالی كه قصد خرید از فروشنده را ندارد بلكه مثلاً قصدش بازاریابی و جذب مشتری برای فروشنده است و می خواهد سخنش را مشتری دیگر بشنود و مشتری هم از ترس اینكه مبادا معامله به نفع نفر اول ختم شود قیمت خرید كالا را بالا ببرد، این عمل اگر فریب و گول زدن مشتری محسوب شود بنابر فتوی، حرام است و اگر خدعه و فریب نسبت به مشتری هم نباشد، بنابر احتیاط واجب، حرام است و فرقی در حرمت نیست بین اینكه فرد بالا برنده قیمت، قبلاً با فروشنده هماهنگ نموده و تبانی كرده باشد یا آنكه او این كار را بدون هماهنگی انجام دهد.
بله، اگر شخص واقعاً قصد خرید یا فروش در آن معامله دارد در این صورت کراهت دارد که وارد معامله بشود و بهتر است صبر کند تا معامله اول تمام شود بعد وارد معامله شود.

خواندن  معنا و تفاوت لقطه با مجهول‌المالک ـ احکام لقطه و مجهول‌المالک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا