احکام شرعیتغییر فتاوا و نظرات جدید رهبریتکذیبیه (دروغ های منتسب به مراجع)خرید و فروشسلف (سلم)معاملات

فروش یکپارچه خودرو

فروش یکپارچه خودرو مطابق با فتوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی)

 

پرسش:

حکم شرعی فروش یکپارچه خودرو چیست؟

 

فتوای غیر صحیح: (نسبت اشتباه به موضوع)

صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود.

 

فتوای صحیح:

به طور کلی، در قرارداد پیش فروش کالا، باید قیمت و زمان تحویل کالا مشخص باشد و کل مبلغ در زمان قراداد (نه زمان تحویل کالا) دریافت شود. اما در عین حال اگر دریافت مبلغی به عنوان اعطای حق اولویت و امتیاز خرید کالا به فرد معین باشد و اصل خرید و فروش در آینده در زمان تحویل صورت بگیرد، اشکالی ندارد. همچنین اگر مبلغی به عنوان قرارداد مشارکت با رعایت شرایط شرعی آن دریافت شود و بعداً خرید و فروش انجام شود، قرارداد اشکال نداشته و صحیح است.

 

 

چند نکته!!

۱) پاسخ معظم له در خصوص ثبت نام های خودرو نبوده و نیست و بعضی از نا آگاهان این پاسخ را به معظم له پیرامون ثبت نام خودرو به غلط نسبت داده اند.

 

۲) نسبت دادن یک استفتای کلی و پاسخ آن به موضوع خاص فروش خودرو و سامانه یکپارچه وزارت صمت، محل اشکال است و خوانندگان را به اشتباه می‌اندازد که گویا رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتوا به حرام بودن چنین سامانه‌ای داده‌اند. ضمن اینکه اصل استفتاء (که در انتهای همین پیام آمده) نیز مربوط به سال ۱۳۹۱ است.

خواندن  خمس، در اثر تورم که بر قیمت اشیا افزوده می شود

 

۳) در استفتای مذکور، بحث حرام و خلاف شرع بودن شرایط موصوف در سؤال، مطرح نبوده و عین پاسخ این است: “صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود.”

 

۴) از لحاظ فقهی، صحیح نبودن یک قرارداد یا بیع، به معنای حرام و خلاف شرع بودن آن نیست و حائز شرایط خاص خود است که طبق شرع مقدس، با شرایط مختلفی همچون مصالحه و رضایت طرفین معامله، قابل رفع است. بنابراین، نویسندگان گزارش‌های رسانه‌ای مذکور به علت عدم احاطه به مباحث فقهی، دچار این اشتباه شده‌اند.

 

پ.ن:

استفتای مورد استناد در این مطالب، اینچنین است:‌

 

پرسش:
آیا قرارداد پیش‌فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم ولی قیمت کالا نامعلوم و بسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟

 

پاسخ:
صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود.!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا