پرسش و پاسخسؤالات حج و عمرهسؤالات‌ نیابت

طواف از طبقه دوم مسجدالحرام ـ وظیفه افراد مسن که نمی‌توانند از صحن اصلی طواف کنند

پرسش:

با سلام

باتوجه‌به نزدیکی ایام حج، سؤال مهمی داشتم که از ما زیاد می‌پرسند، از استاد خواستاریم پاسخ ما را مبذول نمایند.

شخص ناتوان که باید با ویلچر طواف کند، اگر او را به صحن مسجدالحرام برای طواف راه ندهند و طبقه دوّم مسجدالحرام بالاتر از کعبه باشد، وظیفه‌اش چیست؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

باید برای طواف نایب بگیرد و احتیاط مستحب است خودش نیز در طبقه دوّم طواف کند، و چنانچه نداند کدام‌یک بالاتر است، احتیاط لازم آن است که هم خودش در طبقه دوّم طواف کند و هم نایب بگيرد.

شایان‌ذکر است، به‌طورکلی در مورد پل طواف که اکنون ساخته شده است طواف بر طبقه پایین اشکال ندارد؛ ولی به احتیاط واجب در طواف واجب باید رعایت موالات بین طواف و نماز بشود؛ مثلاً اگر بتواند نماز را بر همان پل، پشت مقام و نزدیک به آن انجام دهد اشکال ندارد

و اما طبقه بالا اگر مکلف احراز کند که از کعبه حداقل به مقدار یک وجب پایین‌تر است طواف بر آن جایز است مگر این که برای نماز لازم باشد به صحن مسجد منتقل شود و فاصله طولانی شود؛ مثلاً بیش از ده دقیقه باشد که در این صورت به احتیاط واجب مجزی نیست. البته اگر از کسانی باشد که به او اجازه طواف در صحن مسجد داده نمی‌شود؛ مانند معلولین که بر ویلچر طواف می‌کنند از جهت موالات بین طواف و نماز اشکالی بر او نیست

و اما اگر مکلف نتواند احراز کند که محل طواف پایین‌تر از کعبه است حداقل به مقدار یک وجب طواف بر آن صحیح نیست و اگر از معلولین باشد و اجازه ندهند از ویلچر استفاده شود مگر در طبقه بالا باید جمع کند بین طواف ازآنجا و گرفتن نایب که در صحن مسجد یا طبقه پایین طواف کند واو خود نماز طواف را انجام دهد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) مناسک حج ۱۴۳۹ معظم‌له، س ۴۴۶ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم‌له، بخش “کلیشه”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا