پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات پزشکیسؤالات طلاق و عده

طلاق و زمان عدّه برای زن‌وشوهری که شش ماه جدا بوده‌اند ـ ملاک اتمام عده ـ خوردن دارو و قرص برای تعجیل در عدّه

پرسش:

کسی که شش ماه جدا بوده از همسرش میگن خودبه‌خود نامحرم میشه ولی خوب اسمش تو شناسنامش بوده تا یه مدت بعد. جدا که شد حالا چه توافقی چه یک‌طرفه باید بازم سه ماه عده نگه داره؟ یا چون آن‌قدر جدا بوده ازش نیاز نیست و فقط قانونی نمیشه صیغه محرمیت ساده میشه داشت؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (رحمةالله‌علیه)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی طلاق واقع نمی‌شود مگر به صیغه خاصّ عربی؛ لذا برای جدایی و طلاق لازم است صیغه شرعی خوانده شود و صرف جدایی ولو به مدت سالیانی طولانی حکم طلاق ندارد.

در مورد عده هم باید بعد از اجرای صیغه‌ی طلاقِ شرعی، زن عده نگه دارد؛ حتی اگر شش ماه (یا بیشتر) قبل از وقوع طلاق بین زن و شوهر عمل جنسی انجام نشده باشد و اگر قبل از گذشت عدّه با کسی ازدواج کند بر آن مرد حرام مؤبّد می‌شود.

شایان‌ذکر است؛ ملاک در تمام‌شدن عده طلاق این است که دو بار حیض شود و به‌محض اینکه حیض سوم را دید، عده‌ی او تمام می‌شود و می‌تواند ازدواج کند و فرقی نمی‌کند که به طور طبیعی سه بار حیض شود یا غیرطبیعی؛ بنابراین ممکن است زنی در مدت ۳۰ روز پس از طلاق، سه مرتبه حیض شود؛ یعنی سه روز اول ماه عادت شود و بعد ده روز پاک شود و سپس سه روز دیگر حیض شود و بعد ده روز پاک شود و بعد دومرتبه حیض شود که به‌محض حیض شدن سوم، یعنی در مدت ۲۷ روز عده او تمام شده و می‌تواند ازدواج کند. (۱)

خواندن  مشاهده خون حیض در سن 57 سالگی و حکم ازدواجی که در آن ایام بدون عده خوانده [حرمت ابدی]

برای اطلاع از حکم شرعی “کوتاه کردن زمان عدّه با خوردن قرص – داروهای گیاهی برای جلو انداختن عادت ماهانه”  اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) الاحکام الواضحه، کتاب الطلاق؛ ص۳۹۵، م ۱۷۶۵ / توضیح‌المسائل، احکام طلاق، ص۴۵۱، م ۲۶۳۷ / جامع المسائل، ج۲، کتاب الطلاق، فصل احکام عدّه، ص۴۹۲ و ۴۹۳، س ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا