پرسش و پاسخ

فروبردن تدریجی بدن در استخر به نیت غسل ارتماسی ـ طریقه انجام غسل ارتماسی در استخر

پرسش:

سلام‌علیکم. آیا در استخر برای غسل واجبی را که می‌خواهیم به‌صورت ارتماسی انجام دهیم. آیا می‌توانیم شرعاً بعد از نيّت، تمام بدن را به‌تدریج در آب فروبرده و در حین انجام‌دادن غسل، مایو خود را در زیر آب با دستان خود باز و بسته کرده تا آب به قسمت‌های زیر شکم نفوذ کند؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

خیر بنا بر احتیاط واجب این‌طوری صحیح نیست.

به‌طورکلی، غسل ارتماسی بنا بر احتیاط واجب باید به‌گونه‌ای باشد که عرفاً صدق کند که بدن را دفعةً و یک‌دفعه در آب فروبرده است و تحقق غسل ارتماسی درصورتی‌که قسمتی از بدن در آب باشد، به فروبردن باقی بدن مورد اشکال است، و بنا بر احتیاط واجب باید همة بدن خارج آب باشد و بعد به نیّت غسل داخل آب شود و در هنگام غسل ارتماسی باید کف پا را از روی کف حوض بردارد.

خواندن  غسل در استخر حاوی کلر ـ طریقه انجام غسل ارتماسی در استخر

و همچنین در غسل ارتماسى، بنا بر احتياط بايد هنگام فروبردن اوّلین جزء بدن در آب تا آخرین جزء، نيّت غسل داشته باشد.

شایان‌ذکر است؛ اگر بعد از غسل ارتماسى بفهمد كه به مقدارى از بدن آب نرسيده است ـ جاى آن را بداند يا نداند ـ بايد دوباره غسل كند. (۱)

 

 

منابع:
(۱)منهاج الصالحین، ج۲، کتاب الطهارة، المبحث الرابع: الغسل، الفصل الرابع: واجبات غسل الجنابة، ص۵۰، ثانیتهما، قبل از م ۱۸۴/ همان، ص۵۱، م ۱۸۴ و ۱۸۵/ توضیح‌المسائل، ص۲۵۷ و ۲۵۸، م ۳۷۳ و ۳۷۴ و ۳۷۵ / استفتائات موجود در سایت معظم‌له، استفتاء شماره: ۸۷ و ۸۹ / استفتاء خصوصی از معظم‌له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا