پرسش و پاسخسؤالات حقوقسؤالات معاملات

راه‌حل خرید حق مثل بسته اینترنتی ـ اباحه در تصرف در معاملات باطل ـ بیع حق

پرسش:

بسمه‌تعالی

با سلام خدمت استاد راجی

در کانال تلگرام خود دوراه حل برای فروش حقوق قابل نقل‌وانتقال (مانند خرید اینترنت و …) ذکر فرموده‌اید. باتوجه‌به اینکه در این‌گونه موارد فروشنده توجهی به‌حکم شرعی نداشته و تحت عنوان فروش اقدام به عرضه بسته اینترنت می‌نماید، وظیفه ما در این‌گونه موارد چیست؟ آیا صرف اینکه ما به‌عنوان خریدار قصد مصالحه کنیم کفایت می‌کند؟ اگر کسی قبلاً از عدم صحت این‌گونه معاملات مطلع نبوده است، وظیفه او نسبت به معاملات گذشته چیست؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سؤال، نیت یک‌طرفه نسبت به مصالحه کفایت نمی‌کند.

بله؛ چنانچه علم به رضایت طرف مقابل داشته باشید، تصرف شما در آن بسته اینترنت از باب اباحه در تصرف (نه معامله شرعی) در مواردی که لازم نیست مالک باشند، اشکال ندارد و حلال می‌باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر بسته اینترنتی یا سامانه پیامکی است، می‌توانید در آن تصرف نموده و مصرف نمایید؛ ولی اگر بخواهید آن را بفروشید، ازآنجاکه فروشنده باید مالک مال باشد تا بتواند آن را بفروشد، فروختن آن صحیح نیست؛ مگر با اذن مالک آن.

خواندن  خوردن مالی که هنوز اجرتش پرداخت نشده در مغازه‌ها ـ تصرف در کالا قبل از خرید

لذا آثار و احکام معامله مطلقاً بار نمی‌شود. (۱) (۲)

 

 

منابع:
(۱) در نتیجه اگر شما مثلاً حق سرقفلی مغازه‌ای را به مبلغ ۱ میلیون تومان در سالیان قبل به دیگری فروخته‌اید، روشن است که این بیع (چون بیع حق است) باطل است و در صورت رضایت مالک، از باب اباحه در تصرف شما می‌توانید در آن مغازه تصرف نمایید. حال بعد از چند سال که سرقفلی مغازه ترقی داشته و در واقع مال شما نبوده و برای فروشنده‌ی اول می‌باشد، و بیع باطل بوده و الان که مثلاً ۵۰۰ میلیون شده است، مالکین نوعاً راضی به تصرف نیستند و حاضرند ۱ میلیون شما را پس داده و سرقفلی را تحویل بگیرند. در اینجا که علم به رضایت نیست، تصرف غاصبانه و حرام است.
(۲) احکام مکاسب معظم له، ص۶۲، س ۳۶ / منهاج الصالحین آیات عظام خوئی و وحید خراسانی، ج۳، کتاب التجارة، الفصل الثالث، شروط العوضین، ص۳۰، قبل از م ۸۵ / حکام اقتصادی اسلام، شرایط جنس و عوض آن، شرط پنجم، ص۷۷، م ۱۲۹ و ۱۳۰ / استفتاء خصوصی از معظم له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا