پوستر

آرایش کردن زنان توسط آرایشگر زن ” به مناسبت ۱۹ نوامبر ، روز جهانی آرایشگر “

حکم شرعی آرایش‌کردن زنان توسط آرایشگر زن

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی):

آرایش‌کردن زنان فی‌نفسه و اجرت گرفتن در برابر آن اشکال ندارد؛ به شرطی که به‌منظور نشان‌دادن به نامحرم نباشد؛ و یا قصد آرایشگر کمک به گناه نباشد و اگر شرایط نهی‌ازمنکر فراهم باشد، از باب نهی‌ازمنکر (آرایش‌کردن این افراد) جایز نیست و اگر آرایشگر می‌داند که آرایش‌کردن مشتری به‌منظور نشان‌دادن به نامحرم بوده، درآمد حاصله حرام است.

شایان‌ذکر است اگر آرایشگر قصد کمک به گناه نداشته باشد و خدماتی که انجام می‌دهد، حلال باشد؛ مثلاً ناخنی که می‌کارد – برای اولین وضویی که بر زن لازم است – قابل‌برداشت باشد، کاشت ناخن و دریافت دستمزد فی‌نفسه اشکال ندارد؛ در غیر این صورت، از کاشت ناخن و دریافت اجرت برای آن، باید اجتناب شود. (۱)

 

آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی):

ممکن است در بعضی موارد به جهت عنوان ثانوی حرام شود، از قبیل ترویج فساد و منافات با نهی‌ازمنکر واجب.

شایان‌ذکر است اگر آرایشگری که اقدام به عملی مثل کاشت ناخن و مانند آن می‌نماید، چنانچه انجام این کار از موارد حرام باشد – مانند کاشت ناخن برای زن مکلّفی که برطرف‌کردن آن جهت وضو برای وی مقدور نیست – اجیرشدن برای آن در بعضی از موارد بنا بر فتوا و در برخی موارد بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. (توضیح موارد فتوا و احتیاط واجب در مورد کاشت ناخن و مانند آن در جلد اوّل توضیح‌المسائل جامع، ص136، م328 ذکر شده است.) (۲)

 

آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):

اگر آرایش عرفاً تحریک‌کننده باشد و به فاصله‌ی کم خود را در معرض دید مردان قرار دهد، جایز نیست. (۳)

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی):

(درصورتی‌که آرایشگر می‌داند این زن خود را در معرض نامحرم قرار می‌دهد) برای غیر دختران مجرد، مسئولیتی ندارد و آنچه را دریافت می‌کند حلال است؛ لکن آن خانم که خود را در معرض دید نامحرمان قرار می‌دهد، گنهکار است. ولی اگر (آرایشگر) احتمال می‌دهد نهی‌ازمنکر مؤثر واقع شود، از آن (نهی‌ازمنکر) خودداری نکند. (۴)

 

 

منابع:
(۱) استفتاء از مقام معظم رهبری، شماره سؤالات: 1479787 و 1260784 و 1499527 و 1295552 و 1329262 /جلسات پژوهشی، جلسه 84 / احکام آرایشگران، فصل اوّل: احکام آرایش و آرایشگری، م8
(۲) توضیح المسائل جامع، ج3، ص272، م545 / استفتاء خصوصی مکتوب از آیت الله سیستانی
(۳) استفتاء از مرکز پاسخ به سؤالات شرعی آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی، شماره سوال: 12512
(۴) استفتاء خصوصی مکتوب از آیت الله مکارم شیرازی، شماره استفتاء: 50011

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا