احکام سیاسیپوستر

حکم شرعی اعتراض نامزدها به نتیجه انتخابات

وَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّه وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ وَ إِنْ يَكُنْ لَهُمُ الْحَقِّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَن يَحِيفَ اللهُ عَلَيْهِمْ وَ رَسُولَهُ بَلْ أُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

مفهوم آیه:

زمانی که نتیجه‌ی قوانین و مسائل مهم جامعه به نفعشان باشد، به درست بودن آن اعتراف و اظهار خوشحالی می‌کنند و زمانی که به ضررشان باشد، فتنه و آشوب به پا کرده و اعتراض می‌کنند. این افراد بیماردل و ستمکار هستند.

 

پرسش:

آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آراء شدند، لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که در حیطه قانونی یا غیرقانونی، دست به انتقاد و اعتراض بزنند؟

 

پاسخ:

مقام معظم رهبری:

رعایت قانون و تمکین در برابر آن بر همگان لازم است. اصل اعتراض از راه قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط ایرادی ندارد.

 

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

همه افراد و نامزدها لازم است در این‌گونه موارد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه عمل نموده و در برابر قانون تمکین نمایند و اگر اعتراضی دارند، از مجاری قانونی اعتراضشان را پیگیری نمایند.

 

 

منابع:
سوره نور آیه ۴۸ تا ۵۰ /  سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش کتابخانه، همسان‌سازی‌ها، احکام انتخابات س١٤ / بخش آموزش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری، ویژه نمایندگان / سایت رسمی آیت‌الله مکارم شیرازی مرکز پاسخگویی به سؤالات کد رهگیری: ۱۴۰۰۰۳۰۹۰۰۴۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا