چند فرع فقهی پیرامون قرائت قرآن مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری ” به مناسبت ۱۵ رمضان، روز میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیهم السلام) “
از امام حسن مجتبی علیهالسلام نقل است:
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ كَانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجَابَةٌ إِمَّا مُعَجَّلَةٌ وَ إِمَّا مُؤَجَّلَةٌ (۱)
كسى كه قرآن بخواند، يک دعاى مستجاب شده دارد، دیر یا زود مستجاب میشود.
چند فرع فقهی پیرامون قرائت قرآن مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری
حکم تکلیفی قرائت قرآن
قرائت قرآن، بهجز آنچه که در نمازِ واجب خوانده میشود، مستحب است.
وضو و قبله برای قرائت قرآن
برای قرائت قرآن با وضو و رو به قبله بودن واجب نمیباشد، اگرچه مستحب است.
سخنگفتن بین قرائت قرآن و گوشدادن به آن
حرفزدن در بین قرائت قرآن، جایز است؛ ولی سکوت و گوشدادن به قرائت به احترام قرآن، بسیار شایسته است؛ هر چند واجب نيست.
عدم کفایت استماع قرآن بجای قرائت قرآن استیجاری
شنیدن صدای قرآن، کفایت از قرائت قرآن نمیکند.
نگاهکردن به قرآن و زمزمه در دل
درهرصورت ثواب قرائت قرآن را ندارد.
لمس آیات قرآن برای جنب و حائض و نفساء
حرام است.
قرائت قرآن برای جنب و حائض
خواندن بیشتر از هفت آیه بر جنب، مکروه است و خواندن قرآن برای حائض، مطلقاً مکروه است؛ لکن کراهت در این جا به معنای ثواب کمتر است.
منظور از کراهت قرائت قرآن در زمان عادتماهانه
کراهت قرائت قرآن در ایام حیض به این معنا است که ثواب قرائت قرآن در این ایام از قرائت قرآن در زمان پاکی کمتر است.
قرائت سور عزائم برای جنب، حائض و نفساء
خواندن خصوص آیات سجدهی سورههایی که سجدهی واجب دارند، حرام است.
استماع سور عزائم برای جنب، حائض و نفساء
شنیدن و گوشکردن آیات مذکور، برای آنها اشکال ندارد؛ ولی با شنيدن تمام آیهی سجده دار، بايد سجدهی واجب را انجام دهد.
وجوب فوری سجدهی واجب قرآن
بعد قرائت و یا شنیدن آیات قرآنی که سجدهی واجب دارد، باید فوراً سجده نماید. (۲)