پوستر

چند فرع فقهی پیرامون آرایش و زینت بانوان در مقابل نامحرم ” به مناسبت ۱۷ رمضان، روز معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) “

در حدیث معراج نقل شده که پیامبر اعظم (صلّی‌الله علیه و آله و سلّم) فرموده‌اند:

وَ رَأَيْتُ امْرَأَةً تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا وَ النَّارُ تُوقَدُ مِنْ تَحْتِهَا… وَ أَمَّا الَّتِی کَانَتْ تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ تُزَيِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاس (۱)

زنی را دیدم که گوشت بدن خویش را می‌خورد و آتش از زیر او شعله می‌کشید… آن زنی بود که خود را برای نامحرمان زینت می‌کرد.

 

چند فرع فقهی پیرامون آرایش بانوان

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی):

 

آرایش در برابر نامحرم:

اگر آرایش به‌گونه‌ای است که عرفاً زینت محسوب می‌شود، باید از نامحرم پوشانده شود و فرقی بین اهداف آرایش‌کردن نیست.

 

نگاه مرد به چهره‌ی نامحرم:

نگاه مرد به زن آرایش‌کرده نامحرم مسلمان (اگر چه آرایش خفیف باشد)، جایز نيست.

 

آرایشگری بانوان و گرفتن اجرت:

برای خانم آرایشگر، آرایش زنان و اجرت گرفتن در برابر آن فی‌نفسه اشکال ندارد؛ به شرطی که به‌منظور نشان‌دادن به نامحرم نباشد و اگر می‌داند که آن‌ها آرایش را برای امر حرام انجام می‌دهند، نباید انجام دهد و پولی که می‌گیرد، حرام است. (۲)

 

 

منابع:
(۱) عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، ج۲، ص۱۱
(۲) سؤالات شماره: ۱۲۶۱۱۸۰ و ۱۱۲۴۹۲۶ و ۲۷۰۵۴۳ و ۵۷۸۳۵۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا