• امروز : شنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۱
0

احكام صله رحم و قطع رحم [صله رحم و قطع رحم]

  • ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

چند مساله پیرامون “صله رحم و قطع رحم” مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی) مسأله: «قطع رحم» و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، حرام است، هرچند آن خویشاوند، خود، قبلاً قطع رحم کرده باشد یا نمازخوان نباشد یا شراب‌خوار باشد یا به برخی از احکام دینی بی‌اعتنا باشد و موعظه […]

چند مساله پیرامون صله رحم و قطع رحم”

مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)

مسأله:

«قطع رحم» و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، حرام است، هرچند آن خویشاوند، خود، قبلاً قطع رحم کرده باشد یا نمازخوان نباشد یا شراب‌خوار باشد یا به برخی از احکام دینی بی‌اعتنا باشد و موعظه و ارشاد و نصیحت هم در او بی اثر باشد؛
البتّه، اگر نوع خاصّی از صلۀ رحم با خویشاوند، موجب تأیید کار حرام وی یا تشویق او بر ارتکاب منکر شده یا موجب ابتلای خودِ فرد به گناه گردد، آن نوع صلۀ رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوۀ دیگری صلۀ رحم را انجام دهد.

 

مسأله:

صلۀ رحم روش‌های گوناگون دارد و منحصر به دیدار و ملاقات حضوری نیست و انسان می‌تواند از طریق تماس تلفنی، نامه‌نگاری، ارسال پیام و مانند آن، جویا شدن از احوال فرد هرچند با واسطه یا با احسان به وی، هرچند از طریق ارسال کمک مالی در مواردی که احتیاج مالی دارد و مواردی از این قبیل، وظیفۀ صلۀ رحم را انجام دهد؛
البتّه، باید ملاحظه شود گاه شیوۀ صلۀ رحم بر حسب اشخاص و موارد با هم فرق می‌کند و لازم است در هر مورد «احسان» به شیوۀ معمول و متداول در همان مورد رعایت گردد؛ مثلاً گاهی خصوصیّت مورد به گونه‌ای است که تنها جویا شدن احوال با واسطه یا سلام رساندن برای محقّق شدن صلۀ رحمِ واجب، کافی نیست و باید این امر از طریق دیگری انجام شود.

 

مسأله:

منظور از اقوام و خویشاوندان که صلۀ رحم در مورد آنان لازم است، کسانی هستند که نسبت «نَسَبی» با انسان دارند و در بین مردم خویشاوند به حساب می‌آیند.
بنابراین، ملاک در ارحام، عرف مردم است و عمو، عمّه، دایی، خاله و فرزندان آنان از واضح‌ترین نمونه‌های آن می‌باشند و کسانی ‌که تنها به واسطۀ ازدواج، نسبتی به انسان پیدا می‌کنند مثل برادر زن، زن برادر، زن عمو و مانند آن، رحم انسان محسوب نمی‌شوند. همچنین، کسانی که تنها به واسطۀ شیر خوردن و رضاع نسبتی به انسان پیدا می‌کنند، رحم انسان به حساب نمی‌آیند. [۱]

و روایت شده كه امام جعفر صادق (علیه السّلام) فرمودند: «مردی از قبیله خَثْعَم به محضر رسول‌اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) رسید و پرسید: با فضیلت ­ترین اعمال در اسلام کدام است؟ حضرتش (صلّی الله علیه و آله و سلم) پاسخ دادند: ایمان به خداوند متعال. وی پرسید: بعد از آن چه عملی با فضیلت­ تر است؟ حضرتش (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: صِله رحم. مجدّد سؤال کرد: پس از آن چه عملی أفضل است؟ فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر.

سپس او پرسید: کدام عمل در پیشگاه خداوند متعال مبغوض ­ترین اعمال است؟ حضرتش (صلّی الله علیه و آله و سلم) در پاسخ فرمودند: برای خداوند شریک قرار دادن. سؤال کرد: بعد از آن کدام عمل مبغوض ­تر است؟ فرمودند: قطع رحم. سؤال کرد: بعد از آن کدام عمل مبغوض‌تر است؟ فرمودند: امر به منكر و نهی از معروف.» [۲]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] توضیح المسائل جامع تک جلدی، ص۶۴۲ و ۶۴۳، از م ۲۲۸۷ تا م۲۲۸۹ / توضیح المسائل جامع، ج۲، ص۲۲۲، از م۵۱۶ تا م ۵۱۸ / استفتاء خصوصی از معظم له / استفتاء موجود در آرشیو دفتر

[۲] تهذيب ‏الأحكام، ج۶، ص۱۷۶، ح۴، باب۸۰ الأمر بالمعروف / وسائل الشيعة، ج۱۶، ص۱۲۱، ح۱۱، باب۱ وجوبهما و تحريم تركهما

لینک کوتاه : https://118ahkam.ir/?p=2872

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی کلمات رکیک، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.