صلّیالله علیک یا اباعبدالله الحسین
پوشیدن لباس مشکی در عزای ائمه ی اطهار (صلوات الله علیهم اجمعین) مطابق با فتوای آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّ ظله العالی)
پرسش:
آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای اهل بیت (علیهمالسلام) امر پسندیدهای است؟
پاسخ:
پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهمالسلام) بهمنظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است؛ درهرصورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
چند نکته‼️
۱) این حکم فقط مختص روز شهادت سیدالشهداء علیهالسلام (عاشورا) نیست و شامل شهادت سایر ائمه ی معصومین (علیهمالسلام) هم میشود.
۲) این حکم مختص شب و روز شهادت نیست، بلکه تمام ایام عزا را شامل میشود.
لذا از آنجایی که كراهت پوشيدن لباس سياه در غير نماز ثابت نيست، از اول ماه محرم تا آخر ماه صفر می توان پوشید؛ بلکه به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، کار پسندیده و موجب ترتّب ثواب الهی است.
۳) پوشيدن لباس مشكى، اگر بهقصد اظهار تأثر و حزن در مصيبت ائمه اطهار (علیهمالسلام) باشد، حتی در حال نماز كراهت آن معلوم نيست.
۴) استفاده از پارچههای مشکی ــ در منزل، مغازه، مساجد و… ــ بهمنظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، مستحسن است.
۵) در غیر از ایام عزاداری، کراهت لباس مشکی – غیر نماز – ثابت نیست.
۶) در غیر از ایام عزاداری، هر چیزی که لباس سیاه محسوب شود، پوشیدن آن در نماز مکروه است.
لذا تفاوتی بین شلوار و پیراهن مشکی نیست و بهطورکلی پوشیدن لباس مشکی – غیر از جوراب – در نماز مکروه میباشد.
۷) کراهت پوشیدن لباس تیره غیر از لباس مشکی ــ مانند سورمهای تیره، قهوهای تیره و… ــ در نماز و غیر نماز ثابت نیست.
۸) کراهت لباس سیاه در مورد عبا و چادر صدق نمیکند. لذا چادر مشکی بانوان مطلقاً کراهت نداشته و بیاشکال است؛ بلکه پوشیدن چادر مشکی بهعنوان حجاب برتر اسلامی بهتر است و اگر لباس رنگی موجب جلبتوجه نامحرم میگردد، جایز نیست.
شایانذکر است نمازخواندن با چادر مشكى، عبا و عمامه سیاه مانعى ندارد و کراهت آن ثابت نيست.
توجه شود:
بهترین نوع پوشش و حجاب برای بانوان، چـادر مشـکی اسـت و شایسته است بانوان از آن بهعنوان حجاب کامل و برتر، در برابر نامحرم استفاده نمایند، هر چند پوشش به مقدار واجب با لباسهای دیگر محقّق شده باشد.
۹) اگر کسی نذر کند در عزای اهلبیت (علیهمالسلام) لباس مشکی بپوشد، چنانچه برای تعظیم شعائر و بهعنوان اظهار تأثر در عزای اهلبیت (علیهمالسلام) باشد کار پسندیدهای بوده و نذر هم صحیح است. (و این شبهه که بهخاطر مرجوح بودن و کراهت لباس مشکی، نذر باطل است، حرف صحیحی نیست که توضیح آن گذشت.)