عید الزهرا و صحّت و معنا و سندیت حدیث رفع القلم
پرسش:
با سلام خدمت استاد جلیلالقدر و گروه استفتائات سایت سراج
معمولاً در مراسم عید الزهرا کفزدن و پایکوبی، رقص و… و حتّی اموری که جمیع فقها صریحاً فتوا به حرمتش دارند را مستند به حدیث رفع القلم میدانند آیا این حدیث به لحاظ سند صحیح است؟
و اگر بالفرض صحیح باشد معنای حدیث چیست و از آن چه برداشت میشود.
لطفاً فتوای همه مراجع را بفرمایید. برای منبر میخواهم.
نام مرجع تقلید:
معروف مراجع
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی):
هر عملی که وسیله سوءاستفاده دشمنان اسلام یا موجب تفرقه بین مسلمین شود، حرام و ممنوع است.
آیتالله تبريزی (حفظه الله تعالی):
روایت مزبور صحیح نیست و فرقی بین ایام نیست و معصیت، معصیت است.
آیتالله مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی):
این روایت از نظر سند اعتباری ندارد، بعلاوه مخالف کتابالله است و معاذالله که ائمّه معصومین (علیهمالسلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایام یا غیر این ایام داده باشند و بر فرض اعتبار، معنای حدیث این است که اگر کسی لغزشی از او سر زد خداوند او را میبخشد نه اینکه عمداً آلوده گناه شود.
آیتالله صافی گلپایگانی(حفظه الله تعالی):
عید الزهرا با سایر ایام در این جهت فرقی ندارد و مورد رفع القلم نيست.
آیتالله نوری همدانی(حفظه الله تعالی):
چیزی بهعنوان رفع القلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب میباشد جداً اجتناب نمایند.
آیتالله فاضل لنکرانی(حفظه الله تعالی)
حدیث رفع القلم صحیح نیست، بلکه هر مسلمانی موظّف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد و انجام اعمالی که موجب تفرقه مسلمین یا وهن شیعه شود جایز نیست.(۱)
برای اطلاع از حکم شرعی “نامبردن اعضای تناسلی در مجالسی که به جهت لعن و سبّ دشمنان است” اینجا را کلیک نمایید