شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهالسلام) در اذان و اقامه
پرسش:
حکم شهادت ثالثه در اذان و اقامه چیست؟
نام مرجع تقلید:
آیات عظام سیستانی ، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، وحید خراسانی
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
آیتالله سیستانی:
عبارتهای . (شْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ) یا (َشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین)یا (اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین و ولیالله)یا (َشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین ولیالله) جزء اذان و اقامه نیست هرچند شهادت و گواهی به ولایت و امارت (امیرالمؤمنین بودن) حضرت علی بن ابیطالب (علیهالسلام) بهخودیخود مستحب است و کاملکننده شهادت به رسالت رسول اکرم (صل الله علیه واله و سلم) است؛ بنابراین خوب است بدون قصد جزئیت، بعد از به نیت قربت گفته شود. (۱)
آیتالله شبیری زنجانی:
(اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ)جزء اذان و اقامه نیست البته ولایت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین (علیهمالسلام) از ارکان ایمان است و اسلام بدون آن ظاهری بیش نیست و قالبی از معنی تهی است و خوب است که پس از (اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ) بهقصد تیمن و تبرک، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم اسلام) گفته شود و بنا بر احتیاط بهگونهای گفته شود كه عرفاً از اجزاء اذان و اقامه بهحساب نیاید. (۲)
آیتالله مکارم شیرازی:
(اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ)(یعنى گواهى میدهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از (اشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ)بهقصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست. (۳)
آیتالله وحید خراسانی:
(اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ) جزء اذان و اقامه نیست؛ ولی چون ولایت آن حضرت مکمل دین است، شهادت به ولایت و امارت (امیرالمؤمنین بودن) درهرحال و از جمله بعد از (َاشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ) از افضل قربات است. (۴)