پرسش و پاسخسؤالات نماز

افضلیت نماز بانوان در مسجد یا خانه و حکم بین راه

پرسش:

خدمت استاد محترم حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین راجی عرض سلام و ادب دارم.

آیات و روایات کثیری در باب فضیلت جماعت و نماز در مسجد وجود دارد، آیا این روایات اختصاص به مردان دارد یا شامل بانوان هم می‌شود؟

(با فرض اینکه خانم در بین راه، حجاب خود را کامل رعایت کند و در مسجد هم ارتباط با نامحرم ندارد، مثلاً بانوان، پشت پرده یا در طبقه فوقانی هستند و مردان آنها را نمی‌بینند).

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

برای زنان بهتر آن است كه نماز خود را در جایی بخوانند كه از دیگر جاها، از جهت محفوظ‌بودن از نامحرم، مناسب‏تر باشد، خواه آنجا خانه باشد یا مسجد یا جای دیگر باشد و در این حکم فرقی بین نماز واجب و نماز مستحب نیست.

شایان‌ذکر است؛ محفوظ‌بودن از نامحرم، ملاک موقع نماز است و مقدمهٔ صلاة یعنی مشی الی المسجد (در بین راه) را شامل نمی‌شود، لذا اگر خانم در بین راه کاملاً خود را بپوشاند و در مسجد در طبقه فوقانی باشد یا پشت پرده نماز بخواند که مرد او را نبیند، رفتن به مسجد برای او افضل و بلکه مستحب است.

خواندن  مشاهده امام یا صفوف جلو از شرایط صحت جماعت

بله؛ گاهی عناوین ثانویه، رجحان صلاة در مسجد را از بین می‌برد؛ مثلاً در نیمه‌شب، خانمی تنهایی برای نماز صبح به سمت مسجد برود و در معرض خطر باشد. (۱)

برای اطلاع از (پاسخ به شبهاتی پیرامون مسجد (حکم ورود کودک، مجنون، صدای بلند، بیع و… در مسجد) و بررسی احادیث آن) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص ۳۱۸، م ۱۰۶۲ ـ  منهاج الصالحین، ص ۱۷۴، م ۵۶۱  ـ  استفتائات آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۲۰۵  ـ  استفتاء شفاهی از معظم‌له

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا