پرسش و پاسخسؤالات مقدمات نمازسؤالات نماز

شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) در اذان و اقامه

پرسش:

حکم شهادت ثالثه در اذان و اقامه چیست؟

 

نام مرجع تقلید:

آیات عظام سیستانی ، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، وحید خراسانی

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

آیت‌الله سیستانی:

عبارت‌های . (شْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ) یا (َشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین)یا (اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین و ولی‌الله)یا (َشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین ولی‌الله) جزء اذان و اقامه نیست هرچند شهادت و گواهی به ولایت و امارت (امیرالمؤمنین بودن) حضرت علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) به‌خودی‌خود مستحب است و کامل‌کننده شهادت به رسالت رسول اکرم (صل الله علیه واله و سلم) است؛ بنابراین خوب است بدون قصد جزئیت، بعد از به نیت قربت گفته شود. (۱)

 

آیت‌الله شبیری زنجانی:

(اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ)جزء اذان و اقامه نیست البته ولایت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین (علیهم‌السلام) از ارکان ایمان است و اسلام بدون آن ظاهری بیش نیست و قالبی از معنی تهی است و خوب است که پس از  (اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ) به‌قصد تیمن و تبرک، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم اسلام) گفته شود و بنا بر احتیاط به‌گونه‌ای گفته شود كه عرفاً از اجزاء اذان و اقامه به‌حساب نیاید. (۲)

خواندن  حکم وضو گرفتن قبل از اذان

 

آیت‌الله مکارم شیرازی:

(اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ)(یعنى گواهى می‌دهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از (اشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ)به‌قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست. (۳)

 

آیت‌الله وحید خراسانی:

(اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ) جزء اذان و اقامه نیست؛ ولی چون ولایت آن حضرت مکمل دین است، شهادت به ولایت و امارت (امیرالمؤمنین بودن) درهرحال و از جمله بعد از (َاشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ) از افضل قربات است. (۴)

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص ۳۲۷، م ۱۰۹۴ ـ منهاج الصالحین، ج ۱، ص ۱۷۸، المقصدالخامس، المبحث الاول، الفصل الثانی
(۲) توضیح‌المسائل، ج ۱، ص۲۲۳، م ۹۲۸ ـ  المسائل الشرعیة، ص۲۱۲، م ۹۲۹ ـ استفتاء از سایت معظم‌له، سؤال شماره ۲۵۶۳۷
(۳) توضیح‌المسائل ، ص۱۶۲، م ۸۴۳
(۴) توضیح‌المسائل آیت‌الله وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی) مسئله ۹۲۸ ـ منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۱۶۸، المقصدالخامس، المبحث الاول، الفصل الثانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا