پرسش و پاسخسؤالات بانکداریسؤالات معاملات

حکم مصرف وام و تسهیلات در غیر راه خود و حکم معاملات و تصرفات در آن پول یا بدل

پرسش:

با سلام و تشکر از شما

بنده حدود ۱۲ سال پیش وام (تسهیلات) مشارکت از بانک کشاورزی گرفتم و با کمک آن و مبلغی که خودم داشتم زمینی را برای ساخت خانه خریدم و در آن خانه ساختم. این وام را باید بعد از یک سال و به‌صورت یکجا پرداخت می‌کردم که در زمان سررسید چون توانایی پرداخت نداشتم بانک با دریافت سود آن را تمدید کرد (احتمالاً وام را تسویه و وام جدید به من داده است.) و از آن موقع تابه‌حال هرسال سود وام را داده و اصل آن را تمدید کرده‌ام. باتوجه‌به اینکه این مبلغ را در جای خودش یعنی کشاورزی هزینه نکرده‌ام تکلیف خانه‌ام چیست؟ آیا حق تصرف دارم. راه‌حل این مشکل چیست؟

ملاحظات:

۱ـ بنده زمین کشاورزی هم دارم و هرسال در حال هزینه‌کردن برای آن هستم.

۲ـ زمانی که وام را دریافت کردم آن را به‌صورت صوری به یک کشاورز دادم و همان مبلغ را از او قرض کردم.

۳ـ در آن زمان مرجع بنده مرحوم آیت‌الله اراکی بوده‌اند (البته با اجازه مقام معظم رهبری).

خواندن  حکم خریدوفروش ارز دیجیتال (بیت‌کوین)

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

پول‌هایی که بانک‌ها می‌پردازند غالباً وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن می‌باشد؛ بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است.

لذا در فرض مرقوم به مسئولان مربوط مراجعه نموده تا طبق قوانین اقدام نمایند، چنانچه مسئول مربوط حق قرارداد جدید دارد و با رعایت احکام شرعی، قراردادی طبق مورد مصرف انجام گیرد، (ولو به‌صورت شفاهی) مانع ندارد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) منتخب المسائل، ویژه نمایندگان معظم‌له، ص۸۲ و ۸۳، م ۳۲۶ و ۳۲۷/ جواب‌های ثابت، ویژه نمایندگان کشوری مقام معظم رهبری، فصل ۹، (عملیات بانکی) ص۱۶. م ۱۲۷ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، استفتاء شماره:  OJYZ41gJCoA و استفتاء شماره: 5XRhqTENyw

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا