پرسش و پاسخسؤالات جدید و مستحدثهسؤالات فرهنگی و اجتماعی

استفاده از ترقه و مواد منفجره در چهارشنبه‌سوری ـ خریدوفروش ترقه ـ ضمان آسیب به افراد و اموال

پرسش:

با عرض سلام محضر استاد بزرگوارمان حجت‌الاسلام‌والمسلمین راجی

استفاده از ترقه در شب چهارشنبه‌سوری در کوچه و خیابان و همچنین بیع آن چه حکمی دارد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر موجب ترس یا خطر جانی شود جایز نیست و هم چنین اگر دولت منع کند حضرت آیت‌الله این‌گونه مقررات را که نفع جامعه در آن منظور شده تنفیذ می‌کنند.

همچنین اگر استعمال آن موجب ضرر زدن به مردم باشد ازاین‌جهت که ایجاد رعب و ناراحتی می‌کند و گاهی خطرهای بیشتری دارد؛ بنابراین جزء آلات حرام است و خریدوفروش آن جایز نيست.

شایان‌ذکر است؛ اگر به‌واسطه استعمال ترقه یا مواد منفجره به کسی آسیبی وارد شود یا جنینی سقط شود یا خسارت مالی بر افراد وارد شود، اگر عرفاً مستند به وی باشد، ضامن است. (۱)

خواندن  مجازات ساخت، فروش و واردات مواد آتش‌زا / مجازات اخلال گران آسایش عمومی در شب چهارشنبه‌سوری

برای اطلاع از مجازات “ساخت، روش و واردات مواد آتش‌زا و مجازات اخلال گران آسایش عمومی در شب چهارشنبه‌سوری” اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از مسائلی پیرامون “چهارشنبه آخر سال شمسی (چهارشنبه‌سوری) و استفاده از مواد محترقه” مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۱، ص۱۵۶ / همان، ج۳، ص۱۷۵ /همان، ج۵، ص۱۶۹ / نشریه پیام دین، نوروز ۲، ص ۱۲ و ۱۵ / هفته‌نامه فرهنگ اسلام، ویژه‌نامه بهار ۱۳۷۹، ص۲ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم‌له، بخش “ایمیل‌های نجف” و همچنین بخش “کلیشه”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا