پرسش و پاسخسؤالات بانکداریسؤالات معاملات

حکم مصرف وام و تسهیلات در غیر راه خود و حکم معاملات و تصرفات در آن پول یا بدل

پرسش:

با سلام و تشکر از شما

بنده حدود ۱۲ سال پیش وام (تسهیلات) مشارکت از بانک کشاورزی گرفتم و با کمک آن و مبلغی که خودم داشتم زمینی را برای ساخت خانه خریدم و در آن خانه ساختم. این وام را باید بعد از یک سال و به‌صورت یکجا پرداخت می‌کردم که در زمان سررسید چون توانایی پرداخت نداشتم بانک با دریافت سود آن را تمدید کرد (احتمالاً وام را تسویه و وام جدید به من داده است.) و از آن موقع تابه‌حال هرسال سود وام را داده و اصل آن را تمدید کرده‌ام. باتوجه‌به اینکه این مبلغ را در جای خودش یعنی کشاورزی هزینه نکرده‌ام تکلیف خانه‌ام چیست؟ آیا حق تصرف دارم. راه‌حل این مشکل چیست؟

ملاحظات:

۱ـ بنده زمین کشاورزی هم دارم و هرسال در حال هزینه‌کردن برای آن هستم.

۲ـ زمانی که وام را دریافت کردم آن را به‌صورت صوری به یک کشاورز دادم و همان مبلغ را از او قرض کردم.

۳ـ در آن زمان مرجع بنده مرحوم آیت‌الله اراکی بوده‌اند (البته با اجازه مقام معظم رهبری).

خواندن  وامی که دیرکرد و انسداد دارد ـ معنای انسداد حساب ـ سپرده‌های بانکی

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

پول‌هایی که بانک‌ها می‌پردازند غالباً وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن می‌باشد؛ بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است.

لذا در فرض مرقوم به مسئولان مربوط مراجعه نموده تا طبق قوانین اقدام نمایند، چنانچه مسئول مربوط حق قرارداد جدید دارد و با رعایت احکام شرعی، قراردادی طبق مورد مصرف انجام گیرد، (ولو به‌صورت شفاهی) مانع ندارد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) منتخب المسائل، ویژه نمایندگان معظم‌له، ص۸۲ و ۸۳، م ۳۲۶ و ۳۲۷/ جواب‌های ثابت، ویژه نمایندگان کشوری مقام معظم رهبری، فصل ۹، (عملیات بانکی) ص۱۶. م ۱۲۷ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، استفتاء شماره:  OJYZ41gJCoA و استفتاء شماره: 5XRhqTENyw

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا