انسجام ملیپیشبرد اهداف انقلاب اسلامیرسانه و ارتباطاتسیاسیفرهنگی و اجتماعیگناهانموسیقی و غناءوحدت اسلامی

چند استفتاء درباره سرود “سلام فرمانده”

پرسش:

۱) آیا گوش‌دادن به سرودهای انقلابی مثل سرود سلام فرمانده جایز است؟

۲) در سرود سلام فرمانده، دختران و پسران همخوانی می‌کنند و عده‌ای اشکال می‌گیرند که گوش‌دادن به صدای همخوانی دختران حرام است. حکم شرعی آن چیست؟

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی):

پاسخ ۱)

اجرای سرودهای انقلابی و مانند آن همراه با نغمه‌های موسیقی در مکان مقدس و در مناسبت‌هایی که آن را اقتضا می‌کند، اشکال ندارد؛ مشروط بر اینکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد.

پاسخ ۲)

اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به‌قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‌ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.

 

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (مدّ ظلّه العالی):

پاسخ ۱)

اگر لهوی نباشد، اشکال ندارد. همچنین اگر شک کند که آواز غناء است یا نه یا موسیقی لهوی است یا غیر لهوی، برای کسی که تعریف غناء و لهو و موسیقی لهوی را می‌داند، شنیدن آن حرام نیست.

پاسخ ۲)

اگر به‌قصد لذت گوش ندهد و خوف وقوع در حرام نباشد، اشکال ندارد.

خواندن  رقصیدن (مقابل زنان، مردان، محارم، همسر و ...)

 

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (مدّ ظلّه العالی):

پاسخ ۱)

اشکالی ندارد، شایان‌ذکر است کلیه صداها و آهنگ‌هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنی افراد فهمیده متدین، خواهد بود.

پاسخ ۲)

درصورتی‌که صدای بانوان در صدای مردان محو شود و صدا و آهنگ سرود مناسب مجالس لهو و فساد نباشد اشکالی ندارد؛ در غیر این صورت جایز نیست. (۱)

 

شایان‌ذکر است اگر این سرود باعث ترویج شعائر اسلامی باشد، ترویج و نشر فایل بدون موسیقی آن، کار مستحسن و پسندیده‌ای بوده و دارای اجر و پاداش اخروی می‌باشد. برای مشاهده فایل بدون موسیقی اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منبع:

(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج۱، م ۲۲۲۶ و م ۲۲۳۱ / استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤال شماره: ۱۳۶۷۲۳۸ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم‌له، بخش “سید المهری” / سایت رسمی آیت‌الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات / استفتاء خصوصی از مراجع معظم تقلید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا