احکام مختص بانوان و آقایاناستحاضهبانوانحیضخون های 3گانه

وظیفه زنی که چند ماه خونریزی‌اش قطع نمی‌شود

پرسش:

سلام خانمی که چهار ماه پیاپی است خونریزی دارد و همه با صفات حیض است و تمییز صفاتی ندارد، وظیفه‌اش چیست؟ چه زمانی را حیض قرار دهد؟ ایشان یادش است که قبل از این ۴ ماه، ۶روزه بوده؛ ولی شروع و اتمام و وقتش را یادش نیست از چه زمانی این ۶ روز را حیض قرار دهد باتوجه‌به اینکه صفات نیست و همه مثل هم است. آیا از اول ماه را قرار دهد یا از اول شروع خونریزی به مدت ۶ روز (و هر ماه همین‌طور) یا طور دیگر؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

درصورتی‌که بعد از ده روز از آخرین حیض خون‌ریزی شروع شده و خون نشانه‌های حیض را داشته به مدت شش روز حیض قرار می‌دهد و سپس ده روز استحاضه است و بعد از ده روز استحاضه اگر باز خون نشانه‌های حیض را داشته باشد تا شش روز حیض و بعد از آن تا ده روز استحاضه و به همین صورت عمل کند.

شایان‌ذکر است هرگاه زنی در تمام ماه پاک نمی‌شود، ولی در دو ماه پشت‌سرهم چند روز معین (مثلاً از اوّل تا هفتم ماه) خونی را که می‌بیند، نشانه‌های حیض را دارد، امّا بقیه چنین نیست، او نیز باید همان ایام را عادت قرار دهد. همچنین زنی که مبتلا به خونریزی است اگر به طبیب مراجعه کند و او تشخیص دهد خون حیض یا خون زخم و مانند آن است، چنانچه به گفته طبیب اطمینان حاصل کند می‌تواند بر طبق احکام آن عمل نمايد. (۱)

خواندن  پاکی در روز دهم حیض و خون مجدّد در روز یازدهم

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل، ص۸۱، م ۴۳۷ / همان، ص۸۵ تا ۸۷، با استفاده از م ۴۵۹ و ۴۶۷ و ۴۷۲ / احکام بانوان، فصل پنجم: غسل حیض و احکام آن، اقسام زنان حائض، قسم سوم، ص۶۱، با استفاده از م ۱۵۴ و ۱۵۵ / احکام ویژه (۶۰۰ مسئله موردنیاز)، ص۸۸، با استفاده از م ۲۶۱ و ۲۶۲ / بخشی از مسائل کثیر الابتلاء، ویژه نمایندگان معظم‌له، ص۴، با استفاده از م ۱۵۵ / پیک احکام، جلسات هفتگی معظم‌له با اعضای دفتر استفتائات، پیک ۹، ص۳، با استفاده از س ۴/ استفتاء خصوصی از معظم‌له، کد رهگیری: ۹۷۰۵۱۵۰۰۹۴ و کد رهگیری: ۹۷۰۵۱۱۰۰۶۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا