احکام شرعیاحکام مختص بانوان و آقایانازدواجانسجام ملیتغییر فتاوا و نظرات جدید رهبریحرج و ضررحقوق شوهر بر زنراهپیماییروزهسیاسیعباداتعبادات غیرمالیعدم خروج از منزلوظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

فتوایی از آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی) پیرامون راهپیمایی قدس

راهپیمایی قدس مطابق با فتوای 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی)

 

پرسش:

با سلام آیا شرکت در راهپیمایی روز قدس واجب است؟

 

پاسخ:

راهپیمائی روز قدس و به نحو کلی تعظیم شعائر اسلامی و حفظ انقلاب اسلامی وظیفه هر مسلمانی است و اقدام به هر عملی که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است، مطلوب و دارای اجر و ثواب خواهد بود و شرکت نکردن در راهپیمایی، اگر موجب تضعیف نظام اسلامی شود، حرام است.

 

چند نکته‼️

۱) نوع وجوب:

آنچنان که بیان شد، “اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، گناه محسوب می شود” که در این صورت شرکت‌کردن واجب عینی خواهد بود.

 

۲) اذن والدین برای حضور در راهپیمایی:

آنچنان که بیان شد، “اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، حرام است” و در این صورت منوط به اذن والدین نیست؛ البته نباید باعث ایذاء و ناراحتی پدر و مادر شوید.

 

۳) اذن شوهر برای حضور در راهپیمایی:

خروج زن از خانه باید با اجازه ی شوهر باشد، مگر این که زن احراز کند عدم شرکت او، موجب تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود.

 

۴) صعوبت و حرج با حضور در راهپیمایی بخاطر گرمای زیاد با حال روزه:

خواندن  شرکت بانوان در راهپیمایی

اگر راهپیمایی با حال روزه و یا گرمای زیاد باعث ضعف و عسر و حرج گردد، شركت كردن در راهپيمايى براى شما لازم نيست.

 

۵) خروج معتکف از مسجد جهت شرکت در راهپیمایی:

به طور کلی معتكف مى‌تواند براى امور ضرورى شرعى و عرفى و عقلى (از جمله راهپیمایی روز قدس) از مسجد خارج شود؛ ولی اگر بيرون بودن از مسجد به قدرى طول بكشد كه صورت اعتكاف به هم بخورد، اعتكاف باطل مى‏ شود و نیز باید از تأخیرهای بی‌مورد؛ مانند نشستن یا استراحت زیر سایه و مانند آن اجتناب کند و بيش از مقدار ضرورت بيرون از مسجد نماند.

 

۶) حضور در عرصه های ملّی، مذهبی، اسلامی:

به طور کلی حضور در عرصه‌های ملّی، مذهبی و اسلامی بر همگان یک فریضه و واجب الهی است.

 

 

برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید اینجا را لمس نمایید.

 

 

منابع:
استفتاء خصوصی مکتوب از مقام معظم رهبری، سؤال اول، شماره استفتاء: ۱۷۳۳۵ / پاسخ‌های آماده، فصل مسائل فرهنگی و اجتماعی / استفتاء از معظم له، به ترتیب، سؤالات شماره: 994854  و 1415003 و 1008924 و 1247605  و 843128 و 995445 و 148553 و 1358875

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا