پوستر

نماز قضا های پدر بر گردن کدام فرزند است؟ دختر یا پسر؟ ” به مناسبت ۱۳ رجب، ولادت با سعادت امیر المومنین علی بن ابی طالب (علیهما السلام) و روز پدر “

آیا نمازهای قضای پدر، بر پسر بزرگ‌تر واجب است؟

 

امام خمینی، آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی:

اگر پدر نماز و روزه خود را بجا نیاورده باشد، چنانچه از روی نافرمانی ترک نکرده و می‌توانسته قضا کند، بر پسر بزرگ‌تر واجب است که بعد از مرگش بجا آورد یا برای او اجیر بگیرد؛ بلکه اگر از روی نافرمانی هم ترک کرده باشد، واجب است به همین‌طور عمل کند.

 

مقام معظم رهبری، آیات عظام صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی:

بر پسر بزرگ واجب است نمازهایی را که از پدرش فوت شده، قضا کند؛ حتی اگر اصلاً نمازنخوانده باشد، باز هم بنابر احتیاط واجب قضای نمازها بر پسر بزرگ واجب است.

 

آیت‌الله‌العظمی سیستانی:

در صورتی نماز قضای پدر بر پسر بزرگ‌تر، بنابر احتیاط، واجب است که پدر آن را از روی عذر ترک کرده باشد، مثل‌اینکه فراموش کرده یا خواب مانده باشد یا آنکه نمازهایی که خوانده به جهت ندانستن مسأله، شرعاً باطل باشد و این در حالی بوده که وی در فراگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد (جاهل قاصر باشد)؛ امّا چنانچه نمازهایی را عمداً ترک کرده یا به علّت ندانستن مسأله‌ای که در فراگیری آن کوتاهی کرده نمازش باطل بوده، قضای آن بر پسر بزرگ‌تر واجب نیست.

 

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

بر پسر بزرگ‌تر واجب است که نماز و روزه‌هایی که از پدر فوت شده و از روی نافرمانی نبوده و توانایی بر قضا داشته، بعد از مرگ پدرش به جا آورد.

 

چند نکته:

۱) منظور از پسر بزرگ، بزرگ‌ترین پسری است که هنگام مرگ پدر زنده است.

۲) اگر فرزند بزرگ میت، دختر و فرزند دوم پسر باشد، قضای نمازهای پدر و مادر بر پسر بزرگ که فرزند دوم است، واجب است.

۳) هرگاه شخص دیگری (غیر از پسر بزرگ) نمازهای پدر را قضا کند، از پسر بزرگ ساقط می‌شود.

۴) بر پسر بزرگ واجب است آن مقدار از نمازهایی را که یقین دارد از پدر فوت شده است قضا کند و اگر نمی‌داند که از پدر نمازی قضا شده یا نه، چیزی بر او واجب نیست و تفحص و جستجو در این مورد لازم نمی‌باشد.

 

 

دریافت فایل با کیفیت تصاویر:

تصویر ۱ – تصویر ۲ – تصویر ۳

 

منابع:
العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی قضاء الولیّ [عن المیّت]، ص۳۲۹ و ۳۳۰، قبل از م ۱ / تحریرالوسیله، ج۱، کتاب الصلاة، القول فی صلاة القضاء، ص۴۱۲، م ۱۶/ منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الصلاة، فصل قضاء صلاة المیّت من ولیّه، ص۲۷۶ و ۲۷۷، م ۷۳۷ و ۷۴۴ و ۷۴۵ / رساله‌ی نماز و روزه مقام معظم رهبری، ص۱۰۰، م ۶۵۰ تا ۶۵۵ / رساله‌ی آموزشی، ج۱، فصل سوم: نماز، درس ۵۴، نمازهای یومیه (۲۰)، مورد ۱۵: نماز قضاء، ص۲۱۶ و ۲۱۷، عنوان سوم: نماز قضای پدر و مادر، م ۱ و ۲ و ۳ و ۵ و ۶ / توضیح‌المسائل مراجع، ج۱، ص۶۶۱ و ۶۶۲، م ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۶۶۵، م ۱۸۵۱ و ۱۸۵۲ / همان، ص۶۶۷، م ۱۸۶۲ / همان، ص۶۶۸، م ۱۸۶۷ / توضیح‌المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی، م ۱۲۰۵ / توضیح‌المسائل آیت‌الله وحید خراسانی، ص۲۵۰، م ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا