سؤالات ازدواج و زناشویی

میزان مهریه فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) به مقدار تومان ایرانی

پرسش:

با سلام مهریه‌ام را می‌خاستم به‌اندازه مهریه حضرت زهرا بگذارم؛ ولی پس از جست‌وجوی اینترنتی دیدم هر سایتی مبلغی را تعیین کرده که با یکدیگر به‌شدت مغایرند می‌خواهم از شما خواهش کنم مبلغ مهریه ایشان را محاسبه کنید به نرخ امروزی

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

مستحب است انسان مهریه خود را مهر السنه قرار دهد و مقدار آن پانصد درهم نقره است.

بنا بر محاسبه مشهور مراجع از جمله مرجع عالی‌قدر شما (۱)، درهم شرعی، ۱۲/۶ نخود نقره است که اگر درهم شرعی را تبدیل به گرم کنیم، عدد به‌دست‌آمده: ۲/۴۱۹ است. اگر هر گرم نقره را در بازار ۲۰۵۰ تومان بگیریم (۲)، مهر السنه (۵۰۰ درهم نقره) می‌شود: ۲,۴۷۹,۴۷۵ تومان (حدوداً  ۲٬۴۸۰٬۰۰۰تومان)

اما بنا بر محاسبه دیگری که بعض محققین از جمله گروه موضوع‌شناسی فقهی قم و همچنین از معاصرین آیت‌الله شبیری زنجانی، و بنا به تحقیق حقیر و بعض اساتید، این نوع محاسبه به‌واقع نزدیک‌تر است، ازاین‌قرار است که:

درهم شرعی، ۱۵/۵۲ نخود نقره است که اگر درهم شرعی را تبدیل به گرم کنیم، عدد به‌دست‌آمده: ۲/۹۸ است. اگر هر گرم نقره را در بازار ۲٬۰۵۰ تومان بگیریم، مهر السنه (۵۰۰ درهم نقره) می‌شود: ۳٬۰۵۴٬۵۰۰ تومان (حدوداً  ۳٬۰۵۵٬۰۰۰ تومان)

خواندن  بخشش مهریه توسط زوجه به‌صورت زبانی _ وظیفه زوج بعد از مرگ زوجه و نزاع با وراث

شایان‌ذکر است توجه به این نکته حائز اهمیت است که در روایات معصومین (علیهم‌السلام) توصیه مؤکّد به مهریه کم شده است. البته در کنار تقید نسبت به مهریه کم باید دقت داشته باشید، در عصر حاضر مهریه به‌عنوان پشتوانه‌ای برای زن و در مواردی بازدارنده از طلاق برای برخی مردان می‌باشد؛ لذا باتوجه‌به شأن و موقعیت زن و مرد و تمکن مالی مرد به‌دور از افراط‌وتفریط، خوب است، قرار داده شود. (۱)

 

 

منابع:
(۱) البته آیت‌الله سیستانی، آن‌چنان که شفاهاً در نجف اشرف صحبت شد، در میزان درهم شرعی تأملی داشتند و تمایلی بر نظر دوم که بیان کرده‌ایم داشته‌اند؛ ولی درهرصورت نظری ندادند.
(۲) شایان‌ذکر است، قیمت نقره در بازار در حال تغییر می‌باشد، و این قیمت فعلی (۲۱ آبان ۱۳۹۵) است و دائماً در حال تغییر است.
(۳) منهاج الصالحین، ج۳، ص ۹۰، م ۲۸۷ ـ استفتاء خصوصی از معظم‌له

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا