پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات حج و عمره

رفتن زن به حج با عدم اذن شوهر و لزوم خرید خانه وسیع و احتیاج داشتن بچه‌ها به مادر – وجوب حج با فیش آزاد

پرسش:

سلام. چند ماهی است مبلغ ۸۵ میلیون به من ارث رسیده است. آیا بنده مستطیع هستم و آیا رفتن حج همین امسال الزامی است؟ همسرم به‌خاطرداشتن ناراحتی قلبی بنده و اینکه در محیط گرم و ازدحام حالم بد می‌شود و ناامنی و مسائلی که در کشور عربستان پیش‌آمده رضایت ندارند به‌تنهایی به حج بروم. از طرفی می‌گویند منزلمان با داشتن سه فرزند کوچک است و اولویت در گرفتن منزل بزرگ‌تر است. لطفاً بفرمایید وظیفه من چیست؛ چون این مسئله چند ماهی است زندگی ما را مختل کرده و بلاتکلیفم.

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سؤال با دارابودن شرائط دیگر استطاعت مثل سلامت جسمی (۱) وجوب حج بر شما مستقر می‌شود و وجوبش فوری است حتی با خریدن فیش آزاد، و مواردی که گفته شده مجوز ترک این فریضه بزرگ نمی‌شود. (۲)

و به‌طورکلی در سفر حجِ واجب برای زن اجازه شوهر شرط نیست و زن باید حج واجب خود را به جا آورد ولو اینکه شوهر او راضی به مسافرت او برای حج نباشد و در حج ندبی (مستحبی) اذن شوهر معتبر است. (۳) (۴)

شایان‌ذکر است، اگر تشرف به حج موقت حرج و مشقت در زندگی می‌شود (مثل اینکه شوهرتان مانع رفتن شما به حج می‌شود و در صورت رفتن کار به طلاق می‌کشد)، مستطیع نیستید. (۵)

 

 

خواندن  انجام قربانی در خارج مِنی یا در ایران ـ قربانی در مَسلخ جدید ـ انجام ذبح کفاره در ایران
منابع:
(۱) استفتائی از مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی):
پرسش: باتوجه‌به اینکه موقع اعزام زائران به حج معاینات پزشکی صورت می‌پذیرد و کسانی که توانایی جسمی ندارند در معاینات پذیرفته نمی‌شوند، آیا مردودین معاینات پزشکی که تاکنون همراه برای آنان باز نبوده، استطاعت شرعی هنوز دارند؟ یا آنکه با پذیرفته‌نشدن استطاعت هم تحقق نمی‌یابد؟
پاسخ: در فرض مرقوم استطاعت ندارند.
مناسک حج، بخش استفتائات حج و عمره، فصل استطاعت، س ۲
(۲) استفتائات جدید مقام معظم رهبری، ویژه نمایندگان، فصل استطاعت، سؤال پانزدهم / استفتاء خصوصی از معظم‌له، شماره استفتاء: RxrCcerQwBc
(۳) استفتائی ازمقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی):
پرسش: اگر زن برای به‌جاآوردن حجّ مستطیع باشد، اما شوهرش به او اجازه ندهد، زن چه وظیفه‌ای دارد؟
پاسخ: اجازه‌ی شوهر برای انجام حجّ واجب شرط نیست، اما اگر رفتن زن به حجّ بدون کسب اجازه‌ی شوهر، موجب عسروحرج برای زن شود، مستطیع نخواهد بود و حجّ بر او واجب نيست.
مناسک حج، بخش استفتائات حج و عمره، فصل استطاعت، س ۸
(۴) مسائل مبتلا به و استفتائات جدید (۱)، احکام حج، واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، ص۶۲ / ملحقات حج (مشتمل بر استفتائات جدید و مسائل مبتلی به در حج)، واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، ص۲۶ / مناسک حج، بخش استفتائات حج و عمره، فصل استطاعت، س ۸ / تحریرالوسیله، ج۱، ص۳۸۴، با استفاده از م ۵۲
(۵) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، شماره استفتاء: ۸۴۸۰۹۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا