پرسش و پاسخسؤالات بازاریابی شبکه ایسؤالات قوانین و مقرراتسؤالات معاملات

فتوای رهبری در نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه‌ای) و قانون شورای نگهبان

پرسش:

عرض سلام و احترام؛ یکی از آشنایان که قصد استخدام در یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای را داشت، وجوه شرعی بازاریابی شبکه‌ای را به‌دقت بررسی کردم. شرکت مزبور فایلی را به بنده ارائه کردند که قابل‌توجه است و لینک دانلود آن را خدمتتان ارائه می‌کنم. در این لینک: yon.ir/majlis قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور، مصوب مجلس و مورد تأیید شورای نگهبان را ملاحظه می‌فرمایید. در ماده ۵۴ لینک فوق، ماده ۸۷ قانون سابق، اصلاح شده است که خود مشاهده می‌فرمایید. پس از آن، با عنایت به وظیفه محوله در ماده ۵۴ به (اتاق اصناف ایران و دبیرخانه هیئت عالی نظارت و وزارتخانه‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات) برای تنظیم آیین‌نامه‌ای دررابطه‌با فعالیت‌های افراد صنفی در فضای مجازی، این هیئت آیین‌نامه‌ای را تصویب کرده‌اند که در این لینک قابل‌مشاهده است: yon.ir/marketing2، با این عنوان: ((آیین‌نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی موضوع تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی)) که در آن فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با قیود مذکور در آیین‌نامه به رسمیت شناخته شده است.

لذا به نظر می‌رسد فعالیت این شرکت‌ها باتوجه‌به اینکه با یک واسطه به تأیید شورای نگهبان رسیده است، وجه شرعی دارد. بااین‌حال تقاضامندم اگر اشکالی به نظر شریفتان دراین‌رابطه می‌رسد مطرح بفرمایید.

با تشکر و التماس دعا

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

بازاریابی شبکه‌ای صورت شرعى ندارد و اين قبيل موارد بايد بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان باشد و در صورت نبود چنين قانونى، لازم است از طريق مجارى آن اقدام شود.

خواندن  تورهای مسافرتی به کشورهای کفر و درآمد آنها از این راه

و اینکه فرموده‌اید شورای نگهبان اجازه داده است، باید به شما بگوییم که ما از شورای نگهبان سؤال کردیم، گفتند: ما هیچ‌گونه اجازه در مورد نوع جدید بازاریابی شبکه‌ای نداده‌ایم.

بله؛ بازاریابی شبکه‌ای فعلی، به تأیید وزارت بازرگانی رسیده است و این حجّت نیست و معظم‌له اجازه ورود به بازاریابی شبکه‌ای را در حال حاضر نمی‌دهند.

متأسفانه، پول جاذبه بدی دارد و به‌خاطر درآمد بیشتر هر کاری را انجام می‌دهند، دولت باید در این‌گونه موارد به هوش باشد و فریب نیرنگ‌های طالبان ثروت را نخورد. (۱)

 

نکته:

استفتاء فوق قبل از نظریه شورای نگهبان بوده است. برای نظریه نهایی معظم له (بعد از اظهار نظر شورای نگهبان) اینجا را کلیک نمایید

جهت مطالعه بیشتر دراین زمینه به کتاب « بازاریابی شبکه ای یا کلاه برداری مرموز » نوشته آیت الله مکارم شیرازی مراجعه فرمایید یا اینجا را کلیک نمایید

استاد، در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، سخنرانی با موضوع بازاریابی شبکه‌ای (نتورک مارکتینگ) به همراه پرسش‌وپاسخ دانشجویان داشته‌اند که می‌توانید برای اطلاع از احکام مربوط به آن موارد ذیل را انتخاب نمایید.

 برای اطلاع از “حکم شرعی و نظر مراجع تقلید درباره بازاریابی شبکه ایاینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از “آسیب های بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ)اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از “بازاریابی شبکه ای و تفاوت آن با شبکه هرمیاینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از مجموع مباحث فوق (تمام جلسه سخنرانی استاد به‌غیراز پرسش‌وپاسخ‌ها) اینجا را کلیک نمایید

 

 

منابع:
(۱) استفتائات خصوصی کتبی از معظم‌له  ـ  سایت استان‌ها، بخش نمایندگی‌ها  ـ  استفتاء شفاهی از اعضای محترم شورای نگهبان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا