پرسش و پاسخسؤالات نمازسؤالات نماز جماعت

حکم جماعت بانوان در طبقه فوقانی مساجد

پرسش:

اگر مسجد دو طبقه باشد و زنان در طبقه بالا باشند و جلوی صف اول پنجره ی بزرگی است که صف جماعت مردان از آن دیده می شود اما آن در را همیشه می بندند و نمی شود پایین را دید اما یقین داریم که به صف مردان از پایین اتصال داریم (به علت شلوغی مسجد و رعایت خود مردان در اتصال به بانوان مانند مسجد صنعتگران در فلکه برق مشهد) آیا نماز جماعت بانوان درست است یا باید فالأعلم کند برای نماز خواندن در چنین شرایطی؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله سیستانی(حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

از جزئیات قضیه اطلاعی نداریم؛ و لکن به طور کلی در مفروض سؤال شما، که طبقه فوقانی و طبقه همکف مسجد، عرفاً یک مکان حساب می شود، وجود حائل و دیوار مذکور در طبقه فوقانی یا بالکن، مانع از اتصال و انعقاد جماعت برای بانوان و اقتدا کردن آنها نمی شود. و جماعت بانوان با اقتدا به امامی که در طبقه همکف نماز می خواند صحیح است.

خواندن  نماز جماعت درصورتی‌که در حال سجود، منبر مانع رؤیت امام است

بله؛ اگر عرفاً مکان بانوان منفصل و منعزل و جدا از مکان امام جماعت و جماعت مردان باشد، (۱) اقتدای بانوان به این جماعت مشکل است، و رعایت مقتضای احتیاط ترک نشود، حتّی درصورتی‌که به علّت شلوغی مسجد یا رعایت خود مردان در اتصال جماعت، صفوف کاملاً تا قسمت دیوار یا شیشه بانوان، از پایین امتداد پیدا کند. (۲)

 

 

منابع:
(۱) مثل اینکه هیچ پنجره یا سوراخ و حفره‌ای معتنابه وجود نداشته باشد یا پنجره بسته باشد.
(۲) استفتاء خصوصی کتبی از معظم‌له  ـ  استفتاء شفاهی با نجف اشرف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا