پرسش و پاسخسؤالات آقایانسؤالات طهارت و نجاساتسؤالات مختص بانوان و آقایانسؤالات وضو، غسل، تیمم

طهارت آب‌های 3 گانه از انسان ـ خروج آب از انسان بعد از استبراء ـ خروج آبی که نمی‌داند بول است یا منی

پرسش:

باسلام من همیشه بعد از دستشویی استبراء می کنم ولی بعضی‌اوقات که به بیرون می‌روم و هوا سرد است مایع چسبناکی از من خارج می‌شود آیا پاک است یا نجس واگه چند ساعت بعدازاستبراء کردن باشد چطور واگه ادرار در مثانه باشد چطور؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (رحمةالله‌علیه)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی چنانچه انسان بعد از بول استبراء كند و بعد آبى از او خارج شود و شك كند كه بول است يا يكى از آب‌های پاک (مثل وَذی، وَدی، مَذی (۱)) محکوم به طهارت است؛ (ولو بدانید ادرار در مثانه باقی است.) (۲)

شایان‌ذکر است؛ اگر انسان بعد از بول استبراء كند و وضو بگيرد، چنانچه بعد از وضو رطوبتى ببيند كه بداند يا بول است يا منى، واجب است احتياطاً غسل كند و وضو هم بگيرد. ولى  اگر بعد از استبراء وضو نگرفته باشد، فقط گرفتن وضو كافى است. (۳)

خواندن  انجام قربانی در خارج مِنی یا در ایران ـ قربانی در مَسلخ جدید ـ انجام ذبح کفاره در ایران

 

 

منابع:
(۱) مَذى: آبى است كه گاهى بعد از ملاعبه و بازی‌کردن از انسان خارج می‌شود.  وَذى: آبى كه گاهى بعد از منى بيرون می‌آید.  وَدى: آبى كه گاهى بعد از بول بيرون می‌آید  و همهٔ این آب‌ها، پاك است.
(۲) العروة الوثقی، ج۱ کتاب الطهارة، فصل فی الاستبراء، ص۲۱۴، قبل از م ۱ ـ الاحکام الواضحة، ص۲۲، المبحث الثانی: احکام الخلوة، الفصل الرابع، الاستبراء، قبل از م۹۴ ـ توضیح‌المسائل، ص۱۷، م ۷۷
(۳) العروة الوثقی، ج ۱ کتاب الطهارة، فصل فی الاستبراء، ص ۲۱۵، م ۸ ـ توضیح‌المسائل، ص۱۷، م۸۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا