پرسش و پاسخسؤالات مقدمات نمازسؤالات نماز

شک در طلوع و غروب

پرسش:

در صورت شک در طلوع آفتاب یا غروب آفتاب نماز صبح یا ظهر و عصر را به چه نیتی بخوانیم و همچنین نیت مافی‌الذمه برای چه شرایطی است در ضمن طلوع و غروب آفتاب را چطور تشخیص دهیم؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

كسی كه شک در غروب آفتاب داشته باشد و احتمال دهد خورشید پشت کوه‌ها یا ساختمان‌ها یا درختان مخفی شده باشد تا وقتی كه سرخی طرف مشرق نمایان است و از بالای سر انسان نگذشته، وقت باقی است و اگر شک در زمان غروب آفتاب نداشته باشد، احتیاط واجب است كه نماز ظهر و عصر را تا زمانِ پنهان‌شدن خورشید و غروب آفتاب به تأخیر نیندازد و در صورت تأخیر، بدون نیّت ادا و قضا آن را بخواند و همچنین است در نماز صبح که اگر در طلوع خورشید شک نماید، نماز را بدون نیّت ادا و قضا بخواند. (۱)

خواندن  عمل به ادامه نذر بعد از سال‌های طولانی

مراد از مغرب هم برای كسی كه شک در غروب آفتاب داشته باشد و احتمال بدهد که خورشید پشت کوه‌ها يا ساختمان‌ها يا درختان مخفی شده باشد، وقتی است كه سرخی طرف مشرق (حمره مشرقیّه) كه بعد از غروب آفتاب پيدا می‏ شود، از بالای سر انسان بگذرد. (۲)

شایان‌ذکر است در تنگی وقت خواندن مستحبات بر انسان حرام می‌شود؛ بلکه سوره از انسان ساقط می‌شود، گفتن یك «سُبْحانَ اللهِ» در رکوع و سجود كافی است و باید تسبیحات اربعه را یک‌مرتبه بگوید و اگر به مقدار آن هم وقت ندارد، كافی است یک‌مرتبه «سُبْحانَ اللهِ‏» بگوید. (۳)

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، م ۸۸۶
(۲) فایل ابتدایی و اصلی توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، م ۲۲۸
(۳) توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، م ۱۲۲۰، ۱۲۴۵، ۱۱۸۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا