01نظارت راجیپرسش و پاسخسؤالات شکار و ذبح حیوانات

رعایت قبله در نحر شتر ـ عدم وجوب روبه‌قبله بودن صورت و گردن شتر

پرسش:

آیا باید ذبح شتر روبه‌قبله باشد؟

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

آن‌چنان‌که برای ذبح حیواناتی مثل گاو یا گوسفند یا بُز و… روبه‌قبله بودن شرط است، برای نحر کردن شتر نیز روبه‌قبله بودن لازم می‌باشد.

اما اگر محل نحر و جلوی بدن شتر روبه‌قبله باشد کافی است و روبه‌قبله بودن گردن شتر لازم نیست.

مثلاً درحالی‌که شتر زانوها را به زمین زده یا به پهلو خوابیده و جلوی بدنش روبه‌قبله است، کارد را در گودی گردنش فرو کنند، کافی است؛ اگرچه افضل آن است که ایستاده باشد. (۱)

شایان‌ذکر است آن‌چنان که در سؤال آورده‌اید “ذبح شتر” کافی نیست و باعث میته شدن آن حیوان می‌گردد و شتر باید “نحر” شود؛ لذا اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان‌دادن پاک و حلال باشد، باید با شرایطی که برای سربریدن حیوانات گفته شده است، کارد یا چیز دیگری که آهن و برنده باشد، در گودی بین گردن و سینه‌اش فرو کنند.

و اگر به‌جای این که کارد را در گودی گردن شتر فرو کنند، سر آن را ببرند، گوشت آن حرام و بدن آن نجس است.

و در این حکم فرقی بین شتر بزرگ یا کوچک (بچه شتر) نیست. (۲)

 

 

منابع:
(۱) تحریرالوسیله، ج۳، کتاب الصید و الذباحة، القول فی الذباحة، ص۲۶۰، م ۱۱، أحدها / همان، ص۲۶۲، با استفاده از م ۱۷ / همان، ص۲۶۴م ۱۸ / توضیح‌المسائل امام خمینی، ص۴۰۸ و ۴۰۹، م ۲۵۹۴، شرط سوم و با استفاده از م ۲۵۹۵ و ۲۵۹۶ / سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، شماره استفتاء: ۸۰۰۵۵۹
(۲) تحریرالوسیله، ج۳، کتاب الصید و الذباحة، القول فی الذباحة، ص۲۶۲، م ۱۶ و ۱۷ / توضیح‌المسائل امام خمینی، ص۴۰۹، م ۲۵۹۵ و ۲۵۹۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا