پرسش و پاسخسؤالات اخلاقیسؤالات فرهنگی و اجتماعی

دلیل کمبود رزق مادی بعض افراد

پرسش:

سلام ببخشید من از ۱۵ سالگی کار می‌کنم؛ ولی آن‌قدر که باید پول داشته باشم ندارم یا شاید پولم برکت ندارد؛ ولی نسبت به همسن و سالام خیلی کمتر دارم فقط ی ماشین تونستم بخرم تو این چند سال، در ضمن پدرم فوت شده حتی از پدرم هم درخواست کردم ک دعام کنه خواهش می‌کنم راهنماییم کنید.

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

این پایگاه فقط پاسخگوی سؤالات عام فقهی می‌باشد و به این‌گونه مسائل جواب نمی‌دهد.

ولی به طور خلاصه به شما عرض کنیم که:

نگران نباشید. حکمت خدا ایجاب می‌کند که هرکس تلاش و کوشش بیشتری داشته باشد، روزی‌اش را گسترده‌تر گرداند: «و أَن لَيْسَ لِلإنسانِ الَّا ماسَعى (۱)؛ انسان بهره‌ای جز نتیجه تلاش و کوشش خود ندارد»؛ «و كُلُّ نَفْسِ بِما کَسَبَتْ رَهِينةً (۲)؛ هر انسانی در گرو اعمال و کوشش‌های خویش است»؛ بنابراین، وسعت رزق و تنگی رزق، بستگی به تلاش و حرکت ما دارد. برکت و جلب روزی، عوامل متعددی دارد و در کنار عوامل معنوی، سعی و تلاش و شیوه عمل خود انسان هم مهم است. در امور اقتصادی انسان علاوه بر سعی و تلاش باید با افراد خبره و آگاه مشورت نماید. در روایات بیان شده که رعایت تقوای الهی، حج خانه خدا، صله‌رحم، صدقه دادن و انفاق، نیکی‌کردن به والدین، خوش‌اخلاقی با مردم به‌ویژه با خانواده و همسر، نماز شب و … موجب افزایش روزی و خیروبرکت در زندگی و ازبین‌رفتن فقر می‌شود. همچنین باید سعی کرد، آن چه به دست می‌آوریم علاوه بر این که حلال باشد، آن را درست و به جا مصرف کنیم؛ چرا که اسراف گری موجب کاهش برکات و ازمیان‌رفتن نعمت‌هاست. جهت مطالعه در این زمینه اینجا را کلیک نمایید.

همچنین مطالعه جلد ۲ کتاب «دائرةالمعارف فقه مقارن» در بخش چهارم آن ذیل گفتار “سوم: پیامدهای اسراف و تبذیر در زندگی انسان‏ها” مفید خواهد بود.

برای اطلاع از این کتاب اینجا را کلیک نمایید.

در ضمن می‌توانید از دعاهای معتبری که در کتاب «مفاتیح نوین» ذیل عنوان “دعا برای توسعه در رزق” و عناوین بعدی آمده است می‌توانید بهره ببرید و اینجا را کلیک نمایید.

ما هم برای موفقیت و سربلندی شما دعا می‌کنیم.

 

 

منابع:
(۱) سوره مبارکه نجم، آیه شریفه ۳۹
(۲) سوره مبارکه مدثر، آیه شریفه ۳۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا