پرسش و پاسخسؤالات بانوانسؤالات دماء ثلاثهسؤالات نماز

اداکردن نماز قضا – فوریت در نماز قضا ـ مواردی که نماز قضا واجب نیست

پرسش:

با سلام کسی که نماز قضا به گردن دارد آیا واجب است که حتماً آنها را بخواند؟و کسی که اصلاً وقت ندارد و نمی‌تواند بخواند حکمش چیست؟ و اینکه می‌گویند خدا از همه چیز می‌گذرد جز حق‌الناس آیا از نماز قضا نمی‌گذرد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

کسی که نماز یومیّه خود را در وقت آن نخوانده یا آن را خوانده؛ ولی شرعاً باطل بوده است، باید قضای آن را در خارج وقت به جا آورد؛ و در این حکم فرقی بین عمد و فراموشی و غفلت و ندانستن نیست.

از این حکم افرادی استثنا می‌شوند، ازجمله:

کسی که در تمام‌وقت نماز نابالغ یا دیوانه بوده یا به سبب عامل غیر اختیاری بی‌هوش بوده است و نیز زنی که در تمام‌وقت نماز، در حال حیض یا نفاس بوده است.

امّا فردی که در تمام‌وقت نماز، خواب مانده یا به دلیل مستی نمازنخوانده باشد، واجب است قضای آن را انجام دهد.

خواندن  عکس امام و شهدا در مساجد

شایان‌ذکر است؛ کسی که نماز قضا دارد، باید در خواندن آن کوتاهی نکند، ولی واجب نیست فوراً آن را بجا آورد؛ ولی کسی که به دلیل پیش آمدی مطمئن نیست چنانچه نمازهای قضای خود را تأخیر بیندازد بتواند بعداً آنها را بجا آورد، مثل آنکه مریض است و می‌ترسد بمیرد، باید نمازهای قضایش را فوراً بجا آورد.

ضمناً، شخصی که نماز قضا بر ذمه دارد، تا زمانی که این تکلیف بجا آورده نشود بر ذمه او باقی است و چنانچه عمداً قضا نکند، خداوند او را نمی‌بخشد؛ چون توبه‌ی نخواندن نماز، علاوه بر پشیمانی و جزم بر عدم تکرار، به قضاکردن آن است. (۱)

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی صلاة القضاء، ص۳۰۷، قبل از م ۱ / همان، ص۳۱۴، م ۲۷ / منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الصلاة، المقصد السابع: صلاة القضاء، ص ۲۲۸، قبل از م ۷۱۶ / همان، ص۲۳۱، م ۷۲۹ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۴۷۱ و ۴۷۲، م ۱۶۴۹ و ۱۶۵۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا