پرسش و پاسخسؤالات اخلاقیسؤالات روزهسؤالات غصبسؤالات گناهانسؤالات نماز

حکم نماز و روزه در منزل شخصی که کنتور را دست‌کاری کرده است

پرسش:

با سلام

به خانه شخصی رفت‌وآمد می‌کنیم که از آشنایان نزدیک است این شخص با دست‌کاری‌کردن کنتور برق خود، پول برق کمتری می‌دهد قبلاً هم به آنان گفته‌ایم که چنین کاری نکنند؛ اما گوش نداده‌اند، حکم نماز و روزه ما در آن خانه چیست؟

با تشکر

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

صرف مورد مذکور موجب بطلان نماز و روزه‌های شما نمی‌شود. درهرصورت، وظیفه شما – با وجود شرایط امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر – امرونهی زبانی است و مراتب بالاتر از آن موکول است به مسئولین مربوطه که می‌توانید به نهادهای ذی‌ربط گزارش دهید.

شایان‌ذکر است؛ اگر خویشاوندان نَسَبی می‌باشند، رحم محسوب می‌شوند و قطع رحم جایز نیست و باید توجه داشت که صله‌رحم منحصر بر مراوده و رفت‌وآمد و دیدوبازدید نیست؛ و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن و یا نامه و امثال آن محقق می‌شود و چنانچه معاشرت با آنان مستلزم تأیید در عدم التزام آنان به امور دینی نباشد اشکال ندارد؛ مگر آن که ترک معاشرت با آنان مؤثر در اهتمام ایشان به امور دینی باشد که در این صورت واجب است که معاشرت به طور موقت از باب نهی‌ازمنکر ترک شود. (۱)

 

 

منابع:
(۱) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، استفتاء شماره: ۵۷۹۲۳۷ و استفتاء شماره: ۶۳۶۳۳۷ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، شماره استفتاء:fhr1IQ8NKcs

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا