حکم فعالیت در بازاریابی شبکهای
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنهای (حفظه الله تعالی):
بازاریابی شبکهای اگر بر طبق آئین نامه وزارت صنعت و معدن باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، اشکال نداشته؛ و در آمد حاصله از آن نیز مانعی ندارد. (۱)
آیتالله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی):
در این مورد اظهارنظر نفرمودهاند، مقلدین ایشان میتوانند با رعایت اعلم فالاعلم باید به مرجع تقلید دیگر رجوع کرده و یا وارد چنین معاملاتی نشوند. (۲)
آیتالله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی):
تنها درصورتیکه بازاریابی بهصورت شبکهای و زیرمجموعهای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن جایز نیست. البته ممکن است در طرحهای جدید، بعضی از اشکالات این کار برطرف شده باشد ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده بازاریابهای بالواسطه میباشد و نوعی اکل مال به باطل است وجود دارد. (۳)
آیتالله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):
بازاریابی شبکهای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است:
۱) معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد.
۲) سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری – هر چند باواسطه – پرداخت شود.
۳) تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند.
۴) فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکهای اگر شبیه معاملات شرکتهای هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد.
باتوجهبه توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکتهای این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید میشود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنابراین، احتیاط در ترک است. (۴)
آیتالله العظمی وحید خراسانی (حفظه الله تعالی):
بازاریابی شبکهای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمیتوانید به کسی دیگر رجوع نمائید. (۵)