پوستر

حکم شرعی خوردن کنسرو ماهی ” به مناسبت ۱ فوریه روز كشف شيوه نگهداری اغذيه به صورت كنسرو و روز ملی شدن شيلات دريای خزر “

پرسش:

آیا خوردن کنسرو ماهی که مسلمانان آن را تهیه کرده‌اند و نمی‌دانیم ماهی داخلش پولک دارد یا خیر جایز است؟ اگر احتمال یا اطمینان داشته باشیم از ماهی‌هایی است که پولک آن میکروسکوپی است و با چشم عادی دیده نمی‌شود، چطور؟

 

پاسخ:

مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی):

در صورت شک در این که از قِسم ماهی حلال‌گوشت است یا از قِسم حرام، محکوم به حلیّت است به‌شرط آنکه احراز کند که آن را زنده از آب بیرون آوردند و در خارج آب مرده است و اگر در این باره شک داشته باشید، محکوم به حرمت است؛ بله اگر احتمال داده شود که واردکننده‌ی مسلمان، تذکیه (ذبح شرعی) آن را احراز کرده و آن را در دسترس مسلمین قرار داده، حکم به حلال بودن آن مى‌شود.

 

آیت الله سیستانی (حفظه الله تعالی):

اگر فردی که ماهی صید شده‌ای ــ که معلوم نیست پولک دارد یا نه ــ را در اختیار انسان قرار می‌دهد، (مانند اینکه کنسرو ماهی، استیک ماهی یا ماهی طبخ شده را برای خوردن بفروشد یا آن را برای خوردن مقابل انسان قرار دهد.) مسلمانی باشد که ماهی بدون پولک را حلال می‌داند (مانند بعضی از فرقه‌های غیرشیعه) یا به عقیدۀ وی (از روی اجتهاد یا تقلید) ماهی ای که شبه پولک داشته (پولک‌هایش میکروسکوپی است و با چشم معمولی دیده نمی‌شود) حلال می‌باشد، حکم به تذکیۀ شرعی و حلال بودن آن ماهی محلّ اشکال است و مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود. امّا چنانچه عرضه‌کنندهٔ ماهی مسلمانی باشد که ماهی بدون پولک یا ماهی دارای شبه پولک (پولک‌های میکروسکوپی که با چشم معمولی دیده نمی‌شود) را حرام می‌داند یا عقیدۀ وی در این مورد برای انسان نامعلوم باشد، در این صورت حکم به تذکیه و حلال بودن آن ماهی می‌شود. (مگر استثنایی که در توضیح‌المسائل جامع، ج۲، م ۱۳۳۶ ذکر شده است).

 

آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):

اشکال ندارد؛ ولی اگر اطمینان داشته باشیم از ماهی‌هایی است که پولک آن میکروسکوپی است و با چشم عادی دیده نمی‌شود، جایز نیست.

 

آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی):

استفاده از آنچه در بازار مسلمین عرضه می‌شود حلال است؛ مگر اینکه یقین داشته باشید از ماهی حرام‌گوشت (مثل ماهی‌هایی که پولک آن میکروسکوپی است و با چشم عادی دیده نمی‌شود) تهیه شده است.

 

 

دریافت فایل با کیفیت تصاویر:

تصویر ۱ – تصویر ۲

منابع:
استفتاء از مقام معظم رهبری، شماره سؤال: ۱۷۳۹۹۸ / توضیح‌المسائل جامع، ج۲، ص۵۵۸، م ۱۳۳۵ / مرکز پاسخ به سؤالات شرعی آیت‌الله‌العظمی سید موسی شبیری زنجانی، سؤال شماره ۱۰۸۵۱۳ / مرکز پاسخگویی به سؤالات دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، کد رهگیری: ۱۴۰۱۱۱۰۴۰۰۳۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا