پرسش و پاسخسؤالات تقلید

تغییر مرجع تقلید

پرسش:

با عرض سلام و خداقوت. راستش اینجانب سه‌ساله مرجعم رو از آیت‌الله سیستانی به مقام معظم رهبری تغییر دادم. اما نه با طی اون پروسه سه مرحله ای. یعنی خودم رو در حد شرایط تشخیص نمی دونم و از دو نفر عادل عالم هم نپرسیدم. صرفا به خاطر مشهوریت و علاقه بیشتر و اینکه ایشون ولی فقیه هم هستند و مسلماً درجه شون بالاتره و یک ملاک دیگر هم تغییر مرجع یک طلبه دیگر از اعضای خانواده که قبولشون دارم به مقام معظم رهبری و یک مقداری هم تحقیق در اینترنت که آیت‌الله مصباح و برخی علما ایشان رو اعلم معرفی کرده بودند. آیا همین مقدار کفایت می‌کند؟

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

خواندن  تبعیض در تقلید و حکم آن

از جزئیات قضیه اطلاعی نداریم، و لذا نفیاً و اثباتاً اظهارنظر نمی‌کنیم. ولی به‌طورکلی از راه‌های مذکور اعلمیت ثابت نمی‌شود و راه‌های انتخاب مرجع تقلید در رساله‌های فارسی موجود است.

بلی؛ اگر از راه معقول یقین یا اطمینان به اعلمیت مرجع دوم نمایید، باید مرجع خود را عوض نموده و از دومی تقلید نمایید؛ ولی اگر مرجع اولتان را از راه صحیح انتخاب نموده‌اید، ولی به دلائلی (مثل دلائلی که در سؤال فرمودید) بخواهید مرجعتان را عوض نمایید، درحالی‌که یقین به اعلمیت مرجع ثانی ندارید، این کار جایز نیست و تقلید از دومی باطل است. (۱)

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل فارسی و عربی مراجع معظم تقلید، ج۱، فصل تقلید  ـ سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، شماره استفتاء: ۴۲۴۳۲۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا