پرسش و پاسخسؤالات اموال حرامسؤالات غصبسؤالات گناهانسؤالات مساجد و مشاهد مشرفه

بازکردن پارچه‌ها و دستمال‌های گره‌زده به ضریح ـ برداشتن گل‌ها و پارچه‌های روی ضریح

پرسش:

باز کردن تسبیح و دستمال‌هایی که به ضریح بسته شده چه حکمی دارد در صورت بازکردن حکم مجهول‌المالک یا لقطه را دارد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

موارد مختلف است؛ ولی به‌طورکلی بدون احراز رضایت از مالک و متولی تصرّف جایز نیست و در صورت تصرّف حکم غصب را داشته و ید شما ضمانی می‌شود.

و امّا در صورت قبض آن تسبیح یا پارچه، اگر علم به رضایت صاحبان مال ندارید، لازم است آنها را پیدا کرده و رضایت آنها را جلب کرده یا کالا را به آنها تحویل دهید و اگر وسیله موجود نیست و آن را اتلاف نموده‌اید یا در نزدتان هرچند بدون تفریط و کوتاهی تلف گردد، ضامن آن هستید و چنانچه کالای مذکور مثلی (۱) است باید مثل آن را برگردانید و اگر قیمی است باید قیمت آن را از نقد رایج بپردازید.

ولی اگر صاحب یا صاحبان آن را نمی‌شناسید و برای شناختن آنان وسیله‌ای ندارید و امیدی به پیداکردن آنها هم ندارید، باید آن کالا یا قیمتش را از طرف صاحب آن بابت ردّ مظالم به فقیر بدهید و احتیاط لازم آن است که در این کار از حاکم شرع اذن بگيرید.

خواندن  نماز مقابل قبر امام معصوم

و در صورت اعراض مالک و قبول و قبض متولی یا مأذونین از ناحیه متولی، چون ملک متولی شده، ازآنجاکه معلوم المالک است، لازم است به متولی برسانید.

شایان‌ذکر است؛ این مسئله هیچ ارتباطی با مبحث لقطه ندارد و احکام لقطه جاری نیست. (۲)

 

 

منابع:
(۱) مثلی به چیزی می‌گویند که مثل و مانند آن از جهت خصوصیاتی که در جلب تقاضا تأثیر دارد فراوان است، ولی چیزی را که می‌دهد باید خصوصیات نوعی آن که در جلب تقاضا تأثیر دارد، مانند چیزی باشد که آن را گرفته بوده و از بین رفته است.
(۲)  توضیح‌المسائل جامع، ج ۲، احکام مجهول‌المالک ـ منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۲۱۴، م ۷۶۵ ـ مسائل المنتخبه، ص ۲۴۵، م ۱۱۶۹ ـ استفتاء خصوصی از معظم له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا