پرسش و پاسخسؤالات بازاریابی شبکه ایسؤالات قوانین و مقرراتسؤالات معاملات

بازاریابی شبکه‌ای (نتورک مارکتینگ) ـ نظر شورای نگهبان در این مورد

پرسش:

با سلام خدمت استاد:
استاد من مدتی است در شرکت بازاریابی شبکه‌ای مشغول به کارم. اخیراً متوجه نظر مراجع تقلید در مورد بازاریابی شبکه‌ای شدم. مطلب را به دوستانم در شرکت منتقل نمودم.

دوستان دو دلیل برای من آوردند: اول اینکه مراجع به‌خوبی در مورد این شغل اطلاعات ندارند دوم یکی از دوستان به این نکته اشاره کردند که مقام معظم رهبری در حکم خود فرموده‌اند که: این قبیل موارد باید بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای نگهبان باشد. ایشان مدعی بودند که شخصاً مطلب را از مجلس و شورای نگهبان جویا شدم که هر دو مورد در جواب گفته‌اند که موردی ندارد و تأیید شده است. پس بنا بر حکم رهبری ایرادی ندارد. مسئله بعدی اینکه بازاریابی شبکه‌ای زیرشاخه‌ای از تجارت الکترونیک می‌باشد که به‌صورت قانون در مجلس تصویب شده است. چون من الان در آنجا مشغولم ولی فعلاً کارم را به حالت تعلیق درآورده‌ام از استاد تقاضا دارم خیلی سریع سؤالات و مسائل را پاسخ دهند تا هم من از بلاتکلیفی درآیم و هم بتوانم به دوستانم در این مورد کمک کنم .
با تشکر فراوان از استاد گران‌قدر

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

بنا به نظر معظم له، تنها درصورتی‌که بازاریابی به‌صورت شبکه‌ای و زیرمجموعه‌ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن، اشکال دارد. البته ممکن است در طرح‌های جدید، بعضی از اشکالات این کار برطرف شده باشد؛ ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده بازاریاب‌های بالواسطه می‌باشد و نوعی اکل مال به باطل است وجود دارد و جائز نیست.

و اینکه فرموده‌اید شورای نگهبان اجازه داده است، باید به شما بگوییم که ما از شورای نگهبان سؤال کردیم، گفتند ما هیچ‌گونه اجازه در مورد نوع جدید بازاریابی شبکه‌ای نداده‌ایم متأسفانه پول جاذبه بدی دارد و به‌خاطر درآمد بیشتر هر کاری را انجام می‌دهند، دولت باید در این‌گونه موارد به هوش باشد و فریب نیرنگ‌های طالبان ثروت را نخورد.

خواندن  عضویت در شرکت بادران یا... ـ نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه‌ای)، فتوای آیت‌الله شبیری زنجانی

در مورد این که گفته‌اید مسئله کامل برای مراجع توضیح داده نشده است و مراجع از این شغل اطلاعی ندارند کافی است که متن سؤالاتی که برای مراجع ارسال شده و در جواب آن سؤالات جواب داده‌اند را کامل بخوانید بعضی از این سؤالات در چندین صفحه توضیح داده شده است و در آخر نظر مرجع در مورد این کار درخواست شده است. البته این مسئله به‌صورت شفاهی هم به مراجع توضیح داده شده است و تفاوت آن با شرکت‌های هرمی کاملاً آشکار است و مراجع باتوجه‌به تفاوت شرکت‌های هرمی و شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای فَتوا به حرمت آن داده‌اند که برای اطلاع بیشتر از تفاوت بین شرکت‌های هرمی و شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای که بر اساس آن فَتوا داده شده است می‌توانید اینجا را کلیک نمایید. (۱)

جهت مطالعه بیشتر دراین زمینه به کتاب « بازاریابی شبکه ای یا کلاه برداری مرموز » در آدرس زیر مراجعه فرمایید:

http://makarem.ir/compilation/?lid=0&mid=61778

برای اطلاع از “حکم شرعی و نظر مراجع تقلید درباره بازاریابی شبکه ای”  اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از “آسیب های بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ)”  اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از “بازاریابی شبکه ای و تفاوت آن با شبکه هرمی”  اینجا را کلیک نمایید

برای اطلاع از مجموع مباحث فوق (تمام جلسه سخنرانی استاد به‌غیراز پرسش‌وپاسخ‌ها)  اینجا را کلیک نمایید

 

 

منابع:
 (۱) سایت رسمی معظم له، کد رهگیری: ۹۴۱۲۰۹۰۰۱۵ –  استفتا کتبی از معظم له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا