پوستر

ایستادن یا دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نام مبارک قائم (عجّل الله فرجه) ” به مناسبت ۱۵ شعبان ، میلاد با سعادت قطب عالم امکان، امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) “

پرسش:

آیا موقع شنیدن نام مبارک “قائم” ایستادن لازم است؟ در این هنگام، دست‌برسر گذاشتن چه صورت دارد؟

 

پاسخ:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی):

قیام به هنگام شنیدن هر نامی از نام‌های مبارک حضرت مهدی «عجّل الله تعالی فرجه الشّریف» مخصوصاً نام «قائم آل محمّد» مطلوب است؛ ولی واجب نیست.

 

آیت‌الله‌العظمی بهجت (رحمةالله‌علیه):

از آداب است.

 

آیت‌الله‌العظمی تبریزی (رحمةالله‌علیه):

لزومی ندارد و لکن در بعضی روایتی وارد شده که امام رضا (علیه‌السلام) در وقت نام‌بردن آن حضرت به احترام ایستاد و دست‌برسر گذاشت.

 

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی):

مناسب است و در بعضی روایات وارد شده است.

 

آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (رحمةالله‌علیه):

خوب است احترام شود.

 

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی):

ایستادن مستحب است و در روایتی آمده است که حضرت رضا (علیه‌السلام) هنگامی که نام مبارک آن حضرت را شنیدند برخاستند و دست‌برسر گذاشتند.

 

آیت‌الله صافی گلپایگانی (رحمةالله‌علیه):

واجب نیست ولی بر حسب بعض روایات و سیره‌ای که برقرار شده تجلیل و تعظیم از آن حضرت است، و بر حسب بعضی روایات دست‌برسر گذاشتن تأسی به حضرت امام رضا (علیه‌السلام) است، مع ذالک نایستادن در بعضی مواقع که مشعر بر عدم احترام باشد جایز نیست.

 

 

منابع:
استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره: ۱۱۵۵۷۱۰ و ۱۱۴۷۷۳۴ و ۷۵۷۱۲۶ / مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج۳، ص۴۱ / استفتائات جدید آیت‌الله تبریزی، ص۵۰۵، س ۲۲۰۷ و ۲۲۰۸ / استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی، ج۱، ص۵۳۲، س ۱۷۴۹ / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا