تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبریروزهزکاتزکات فطرهزکات فطره (فطریه)عباداتعبادات غیرمالیعبادات مالی

فتوای جدید مقام معظم رهبری پیرامون زکات فطره (فطریه)

استفتائی خصوصی و کاربردی مطابق با فتوای جدید 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی)

پیرامون زکات فطره (فطریه)

 

پرسش: 

کسی زکات فطره را به صورت پول نقد کنار گذاشته و حالا می خواهد کارت به کارت کند، آیا جایز است؟

 

پاسخ:

همان را بپردازید.

البته اگر موجب مشکلاتی در پرداخت پول به فقیر باشد، حضرت آقا (دام ظله) جهت تسهیل اجازه دادند کارت به کارت صورت بگیرد.

 

 

چند نکته‼️

۱) یک راه حل دیگر (که به احتیاط نزدیک تر است) این است که:

می توان ابتدا از فقیر معینی، ۲ وکالت گرفت:

اول: وکالت در قبض مبلغ فطریه ای که کنار گذاشته

دوم: وکالت در تغییر پول

سپس طبق وکالت اول، (وکالت در قبض فطریه) پول فطریه را که عزل نموده (کنار گذاشته) از طرف فقیر قبض نماید. سپس با وکالت دومی که از فقیر دارد، می تواند پول را تغییر داده و این پول را برای خود برداشته و به همان مقدار به حساب فقیر واریز نماید. (کارت به کارت کند.)

 

۲) در فطریه لازم نیست حتما فقیر با این پول طعام مثل نان بخرد، بلکه می تواند برای خود برداشته و در هر راه مشروعی که می خواهد مصرف نماید؛ برخلاف کفارات که اگر پول به فقیر داده شد، فقیر باید به وکالت از مکلف برای او يك مدّ طعام ‏‏(تقريباً ۷۵۰ گرم گندم يا نان یا برنج و مانند اینها) خریده و به وکالت صاحب کفاره به خود تملیک نموده و خودش تملّک کند.

و اگر با این پول غذا نخرد یا حتی غذایی کمتر از یک مدّ بخرد (مثلا مکلف مبلغ ۷۵۰ گرم را با گندم حساب کرده و ۱۲ هزار تومان به فقیر داده و او با این مبلغ ۱۵۰ گرم برنج خریده) در این موارد، کفاره ادا نشده است.

خواندن  افطار به‌خاطر مشقت در اثنای روز و کار زیاد و ضعف بدن

شایان ذکر است در فدیه (مثل فدیه ی روزانه، فدیه ی سالانه)‌ و کفاره ی تأخیر، اطعام و اشباع (سیر کردن) اگر کمتر از ۷۵۰ گرم باشد، کافی نیست؛ بر خلاف کفاره ی افطار عمد که مکلف مخیر بین اشباع و تملیک به ۶۰ فقیر مختلف است. (یعنی هم می توان اطعام شصت فقير نمود، هم می توان شصت مدّ طعام به شصت مسكين كه سهم هر كدام يك مدّ طعام است، داد.)

 

۳) اگر کسی موفق به پرداخت زکات فطره ی خود نشده، علاوه بر استغفار (در صورت کوتاهی و عمد) لازم است هر چه سریع تر زکات فطره ی خود را پرداخت نموده و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند و در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کرد.

 

شایان ذکر است جهت سهولت، می توان زکات فطره را از طریق این لینک پرداخت نمود؛ و اگر آن را کنار نگذاشته اید، فرقی ندارد در چه شهر یا حتی در چه کشوری باشید؛ آنچنان که فرقی نیست مقلد چه مرجع تقلیدی باشید:

 

منابع:
رساله نماز و روزه، ص۱۳۵، م۸۹۰ / همان، ص۱۳۹، م۹۲۹ / اجوبة‌ الإستفتائات، ص۱۷۸، س۸۰۱ / رساله ی آموزشی، ج۱، فصل چهارم: روزه، درس۶۲، روزه (۵)، عنوان هشتم، مورد دوم، ص۲۶۳، م۴ و ۵ / همان، درس۶۳، روزه (۶)، ص۲۶۶، عنوان دهم، مورد دوم، م۱ / استفتاء از دفتر معظم له، باب روزه، م۵۸ و ۷۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا