پرسش و پاسخسؤالات حقوقسؤالات قوانین و مقررات

استفاده از دفترچه بیمه دیگری و حکم ضمانت و جریمه آن

پرسش:

سلام

من پاسخگوی سؤالات شرعی‌ام. در مواردی افرادی سؤال می‌پرسند که از دفترچه بیمه دیگران بابت نوشتن دارو یا مراجعه به پزشک یا آزمایش قند و چربی استفاده کرده‌اند. طبق فتوای مشهور مراجع این کار خلاف قوانین و موجب ضمان می‌باشد و فرد باید یا ما به‌التفاوت پرداختی توسط بیمه را بپردازد یا بابت استفاده خلاف قانون اجازه مسئول صاحب‌اختیار رو جذب کنند.

من شخصاً جهت پیگیری این مطلب چند بار با سامانه تلفنی تأمین اجتماعی تماس گرفتم؛ اما کسی پاسخگو نبود؛ لذا خواهشمندم در صورت امکان سؤال زیر رو از مسئولین بیمه یا اداره بیمه پیگیری کنید؛ چون در بین پاسخگوهای سؤالات شرعی شما به‌دقت نظر و ظرافت‌کاری معروفید.

“اگر شخصی از دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دیگری استفاده کند طبق قوانین بیمه آیا این افراد باید جریمه بپردازند یا مسئولین بیمه از روی رأفت این امکان را می‌دهند که فرد از پرداخت جریمه معاف شود؛ چون عده‌ای به دلیل درآمد پایین و عده‌ای از روی ناآگاهی یا سهل‌انگاری مرتکب این خطا شده‌اند. البته مشخص است که این موضوع خلاف قوانین است و درصورتی‌که این مسئله گزارش شود دفترچه توقیف شده و فرد جریمه می‌شود. ولی مسئله اینجاست که دفترچه دیگران استفاده شده و کسی متوجه این مسئله نشده که گزارش دهد و سایر مراحل قانونی طی شود. در چنین شرایطی وظیفه فرد خاطی چیست؟ آیا حتماً باید جریمه یا ما به‌التفاوت مربوط به استفاده از دفترچه بیمه دیگران را بپردازد؟”

خواندن  حلّیّت یا حرمت درآمد در بازاریابی شبکه‌ای

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

معیار در این‌گونه امور قوانین مربوطه است و پیگیری آن بر عهده مکلف است. (۱)

شایان‌ذکر است، برای اطلاع می‌توانید سؤال خود را از “دایره حقوقی بیمه تأمین اجتماعی” سؤال نمایید.

 

 

منابع:
(۱) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، با استفاده از استفتاء شماره: ۷۹۱۲۹۹ و استفتاء شماره: ۸۱۹۱۰۵ و استفتاء شماره: ۶۵۹۴۶۸ و استفتاء شماره: ۵۸۲۵۹۱ و استفتاء شماره: ۵۰۹۸۶۶ و استفتاء شماره: ۴۵۶۱۸۲ و استفتاء شماره: ۴۳۲۰۲۸ و استفتاء شماره: ۳۹۹۲۵۸ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، شماره استفتاء: Bun34dcyxBg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا