نمازنماز آیاتنمازهای غیریومیهنمازهای واجب

نيّت ادا یا قضا در صورت‌باز شدن خورشید و یا ماه

اگر مکلّف، نماز آیات را به تأخیر بیندازد تا زمانی خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز آیات را به چه نيّتی بخواند؟

 

امام خمینی (رحمة الله علیه):

باید نيّت ادا و قضا نکند بلکه به نيّت قربت مطلقه بخواند.

 

آیت‌الله خامنه‌ای (دام‌ظله العالی):

بسمه‌تعالی. اگر مکلف نماز آیات را تا این موقع به تأخیر بیاندازد باید آن را بدون نیّت ادا و قضا به‌قصد قربت مطلقه بجا آورد.

 

آیت‌الله اراکی (رحمة الله علیه):

باید نيّت ادا و قضا نکند؛ بلکه به نيّت قربت مطلقه بخواند.

 

آیت‌الله بهجت (رحمة الله علیه):

بنا بر احتیاط، نيّت ادا و قضا نکند.

 

آیت‌الله تبریزی (رحمة الله علیه):

به نيّت ادا مانعی ندارد.

 

آیت‌الله خویی (رحمة الله علیه):

به نيّت ادا مانعی ندارد.

 

آیت‌الله سیستانی (دام‌ظله العالی):

به نيّت ادا مانعی ندارد.

 

 آیت‌الله شبیری زنجانی (دام‌ظله العالی):

بنابر احتیاط مستحب به‌قصد مافی‌الذمه به جا آورد و نيّت ادا و قضا نكند.

 

 آیت‌الله صافی گلپایگانی (رحمة الله علیه):

می‌تواند به نيّت ادا بخواند، ولی بنابر احتیاط مستحب نيّت اداء و قضا نکند.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه):

بنابر احتیاط واجب، نيّت ادا و قضا نکند.

 

آیت‌الله گلپایگانی (رحمة الله علیه):

می‌تواند به نيّت ادا بخواند، ولی بنابر احتیاط مستحب نيّت اداء و قضا نکند.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی (دام‌ظله العالی):

به نيّت ادا بخواند، ولی احتیاط مستحب آن است قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند.

 

 آیت‌الله نوری همدانی (دام‌ظله العالی):

بنابر احتیاط واجب نيّت ادا و قضا نکند.

خواندن  نماز و روزه طلاب و دانشجویان در محل درس و بین راه ـ کثیرالسفر برای دانشجویان

 

 آیت‌الله وحید خراسانی (دام‌ظله العالی):

به نيّت ادا بخواند.

 

نکتـه:

ازآنجاکه جمع کثیری از مراجع معظم تقلید از جمله مرحوم امام، مقام معظم رهبری و… وقت نماز آیات را از اول رؤیت تا قبل از شروع به باز شدن و انجلاء می‌دانند، لذا مؤمنین محترم (ایدهم الله تعالی) دقت نمایند و نماز آیات را تا قبل از شروع به انجلاء و باز شدن بخوانند. (۱)

 

 

منبع:

(۱) العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی صلاة الآیات، ص۲۹۸، پاراگراف اول / تحریرالوسیله، ج۱، القول فی صلاة الآیات، ص۳۴۶، م ۳ / المسائل الواضحه آیت‌الله اراکی، ج۱، ص۲۶۴، م ۱۵۳۳ / وسیله النجاة آیت‌الله بهجت، ج۱، الفصل الرابع، صلاة الآیات، ص۲۳۰، م ۷۹۸ / منهاج الصالحین آیت‌الله تبریزی، ج۱، کتاب الصلاة، المقصد السادس: صلاة الآیات، ص۱۹۹ و ۲۰۰، المبحث الثانی، قبل از م ۷۰۳ / منهاج الصالحین آیات عظام خویی و وحید خراسانی، ج۲، کتاب الصلاة، المقصد السادس: صلاة الآیات، ص۲۱۸، المبحث الثانی، قبل از م ۷۰۳ / منهاج الصالحین آیت‌الله سیستانی، ج۱، کتاب الصلاة، المقصد السادس: صلاة الآیات، ص۲۲۴، المبحث الثانی، قبل از م ۷۰۳ / المسائل الشرعیه آیت‌الله شبیری زنجانی، ص۳۲۸، م ۱۵۰۴ / هداية العباد آیت‌الله صافی گلپایگانی، ج۱، ص۱۴۹، م ۸۶۴ / هداية العباد مرحوم آیت‌الله گلپایگانی، ص۱۷۶، م ۸۶۴ / الاحکام الواضحة آیت‌الله فاضل لنکرانی، کتاب الصلاة، المبحث الخامس: صلاة الآیات، ص۱۹۰، الفصل الثانی: وقتها، قبل از م ۷۵۴ / توضیح‌المسائل مراجع، ج۱، ص۸۱۵، م ۱۴۹۶ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۵۰۷، م ۱۸۰۷ و ۱۸۰۸ / استفتائات آیت‌الله بهجت، ج۲، ص۲۵۳، س ۲۴۵۷ / احکام ویژه (۶۰۰ مسأله موردنیاز)، ص۱۴۷، م ۵۴۰.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا